Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven zegt last te hebben van gestegen energiekosten, driekwart kampt met krapte op de arbeidsmarkt en bijna de helft met grondstoftekorten, concludeert de Universiteit van Amsterdam (UvA) uit onderzoek. Daardoor staan innovatie en verduurzaming onder druk.
Dat blijkt uit de Nederlandse Innovatie Monitor 2023 van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de UvA. ‘Het aantal radicale innovaties laat al drie jaar lang een dalende lijn zien en bedrijven lijken zich met name te richten op kleinschalige verbeteringen van bestaande producten en diensten’, aldus de onderzoekers. ‘Bovendien zijn leidinggevenden ook negatiever over de bedrijfsprestaties van hun organisatie dan een jaar geleden.’
Onderzoeksleider Henk Volberda ziet dat de macro-economische verstoringen de klimaatambities van Nederlandse bedrijven ondermijnen. ‘Organisaties die veel last ervaren van hogere energieprijzen, zijn minder klimaatambitieus. Dit geldt ook voor organisaties die in toenemende mate last ondervinden van een tekort aan grondstoffen en materialen.’ Dure energie zet dus nog niet aan tot actie om schoner of energiezuiniger te opereren; in plaats daarvan vinden bedrijven dat de overheid voor zo’n 39 procent moet meedelen in de hogere kosten en consumenten voor 27 procent.
Klimaatambities uitgesteld
Het aandeel klimaatambitieuze bedrijven – bedrijven die uiterlijk in 2030 een verwaarloosbare ecologische voetafdruk nastreven – is met bijna vier procentpunt afgenomen naar 55,7 procent. Dat is nog altijd wel hoger dan in 2021. Tegelijk is wel het aandeel bedrijven dat die ambitie heeft verlegd naar 2025 gestegen tot 22,5 procent (16,3 procent in 2022). Ruim een op de vijf bedrijven (21,1 procent) heeft helemaal geen klimaatambitie.
Wel is 68 procent van het Nederlandse bedrijfsleven bezig zijn met het meten van de impact op het klimaat. 52 procent van deze bedrijven verkent de impact van hun bedrijf op het klimaat en 49 procent formuleert doelstellingen. 41 procent verzamelt al data over hun impact op het klimaat. Een derde van de bedrijven die hun klimaatimpact meten, rapporteert hier ook over en monitort (continu) de geboekte voortgang. Bedrijven die helemaal geen klimaatambitie hebben, meten in 40 procent van de gevallen de klimaatimpact niet.
Cyberdreiging
Verder vindt 44 procent van de bedrijven dat cybercriminaliteit en digitale spionage sterk groeiende dreigingen vormen in hun sector en bijna een op de vijf bedrijven zegt daarop onvoldoende voorbereid te zijn. Bij een op de 15 bedrijven hebben de primaire bedrijfsprocessen al eens stilgelegen als gevolg van een digitale dreiging.
Geef een reactie