Ooit was het eenvoudig. Een auto ouder dan 25 jaar kwalificeert voor de oldtimerregeling en daarvoor hoeft geen wegenbelasting te worden betaald. Komt mooi uit wanneer je een oude relatief zuinige diesel dagelijks gebruikt. Echter de wetgever verandert de regels en de eigenaar van een Mercedes diesel uit 1987 moet gewoon wegenbelasting gaan betalen. Terecht?
Ja, vond de Rechtbank Gelderland op 21 juli jl. De automobilist verkreeg zijn Mercedes in 2005 en vervolgens werd hem schriftelijk medegedeeld dat zijn auto met ingang van 2012 vrijgesteld zou worden van te betalen wegenbelasting. Dat duurde niet lang. In december2013 kwam het bericht dat de regeling met ingang van januari 2014 werd gewijzigd en dat vanaf die datum weer belasting op oude diesels zou moeten worden betaald.
De heffing € 328,– per kwartaal kwam en de dieselaar tekende bezwaar aan. De verweerder – de Belastingdienst – had betrokkene moeten horen en de wetswijziging zou in strijd zijn met Europese regels en zelfs in strijd met de rechten van de mens.
De bestuurder krijgt echter geen gelijk. De wetgever mag belastingregels rond oude diesels veranderen en zo’n wijziging levert ook geen schending van Europese regels op. Wat de klager stak is dat diesels het volle bedrag moeten betalen terwijl voor benzine-auto’s een lichter – lees goedkoper – regime werd bedacht. Voor benzine auto’s ouder dan 25 jaar en jonger dan 40 jaar wordt het kwarttarief berekend mits deze auto’s in de maanden december, januari en februari niet op de weg komen. Volgens de rechter staat het de wetgever vrij dergelijke regels op te leggen en rest de bestuurder niets anders dan wegenbelasting te betalen voor zijn Mercedes diesel.
Geef een reactie