Data & Analytics (D&A) wordt weliswaar door steeds meer bedrijven gebruikt. Echter de inzet ervan draagt nog nauwelijks bij aan meer winst voor ondernemingen. Dit stellen onderzoekers van KPMG.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder ruim 800 bestuurders van ondernemingen in ruim 15 landen. ‘Hoewel nagenoeg iedere onderneming D&A op dit moment gebruikt in de bedrijfsvoering, is de waarde die gerealiseerd wordt volgens de bedrijven nog beperkt’, constateert Maurice op het Veld, partner bij KPMG IT Advisory en verantwoordelijk voor D&A binnen KPMG Nederland. Slechts nauwelijks 20% van de bedrijven geeft aan echt tevreden te zijn over de resultaten van data-analyics. Wel vindt ruim 80% van de bedrijven dat de beschikbare data hebben geleid tot een beter begrip van de klant. Maar dat leidt in slechts 40% tot een productaanbod dat specifiek is toegesneden op toekomstige klanten.
Vraagtekens over betrouwbaarheid
60% geeft aan dat zij problemen hebben om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de gegevens op waarde te schatten. En niet meer dan 14% stelt volledig te kunnen profiteren van D&A.
‘Het uitvoeren van analyses betekent niet dat je een club met techneuten bij elkaar zet, hen voorziet van een aantal ‘tools’ en vervolgens hoopt dat er iets zinnigs uit komt’, zegt Sander Klous, verantwoordelijk voor de Big Data dienstverlening bij KPMG. Klous: ‘Goede analyses vragen om samenwerking tussen technologisch geschoolde mensen die hart hebben voor de onderneming en commerciële mensen die gevoel hebben voor data. Alleen op deze manier kunnen ondernemingen echte waarde realiseren met D&A. Maar de strijd tussen ondernemingen om dit soort talentvolle mensen is op dit moment al hevig en ook het intern invullen van dit soort functies vormt voor veel bedrijven een groot obstakel. Er bestaat dan ook geen twijfel over de vorderingen die de afgelopen twee jaar zijn gemaakt. De bedrijven die het goed doen begrijpen steeds beter welke waarde dit soort informatie voor de totale organisatie vertegenwoordigt. Zij zorgen er met name voor dat het vergaren en analyseren van data niet langer ‘geïsoleerd’ plaatsvindt. Zij brengen het beste dat zij hebben op het gebied van data, mensen en technologieën samen om er vervolgens mee te experimenten. En alle inspanningen zijn erop gericht om het maximale resultaat te behalen. En nog belangrijker, zijn doen iets met de verkregen inzichten.’
Geef een antwoord