Hoe kun je als accountant profijt kunt hebben van de Denkhoeden van De Bono? Je kunt er voordeel van hebben in gesprekken met klanten, in vergaderingen en in brainstorms/het ontwikkelen van ideeën. De hoeden zijn een techniek om je enerzijds je perspectief te verbreden terwijl het je ook direct meer focus geeft. Er zijn 6 verschillende denkhoeden. Denkt u met een witte hoed op, neutraal en objectief? Gaat u voor rood (emotie), zwart (ernstig, voorzichtig), geel (positief, optimisme), groen (creatief) of blauw (toezicht, organisatie)? In de onderstaande video leg ik ze allemaal uit. In de video zit tevens een link naar een download.
Deze methode is van de Engelse psycholoog Edward de Bono. Daarbij gaat het om rollen die staan voor verschillende denkpatronen en invalshoeken. En ook hier weer de nadruk op het belang van het doorbreken van eenzijdige invalshoeken. De Bono onderscheidt 6 hoeden die hij allemaal een andere kleur geeft. De ideale manier van denken komt volgens De Bono in de buurt van een regenboog.
- De witte denkhoed: neutraal en objectief, feiten, cijfers en informatie;
- De rode denkhoed: emotie, woede, boosheid, intuïtief;
- De zwarte denkhoed: somber, ernstig, voorzichtig;
- De gele denkhoed: positief, optimisme;
- De groene denkhoed: creatief en nieuwe ideeën;
- De blauwe denkhoed: toezicht, organisatie van het proces.
De Denkhoeden bij een klant: een betere adviseur zijn
Een accountant heeft van nature vrijwel altijd de witte of de zwarte hoed op. Als je een goede adviseur wil zijn en cijfers in context wil plaatsen, moet je ook de andere hoeden opzetten. Twee technieken die je kunnen:
Welke hoed had je primair op?
Probeer eens na elke afspraak, probeer dit bij minimaal 5 afspraken te doen, op te schrijven welke hoed je primair, achteraf gezien ophad. Schrijf ook op welke je helemaal niet hebt gebruikt.
Omdraaien
Gebruik vervolgens de hoeden die je het minst gebruikte zoveel mogelijk in je volgende meetings. Wat ervaar je, wat gaat er makkelijker? Wat doen klanten anders? Wat gebeurde er wat er eerst nooit gebeurde?
De denkhoeden in een vergadering
Soms kun je tijdens een vergadering het gevoel hebben dat er veel is gezegd, er is veel kennis beschikbaar, er zijn veel argumenten over en weer gegaan, maar toch ontbreekt er nog iets. Je kunt er de vinger niet opleggen, maar de tijd voor het besluit lijkt nog niet rijp. In zo’n geval is het goed na te gaan vanuit welke denkhoed iedereen heeft geredeneerd. En welke denkhoeden blijken niet gebruikt te zijn? Vervolg de vergadering nu gericht vanuit de ontbrekende denkhoeden (lees: denkwijzen). Je zult zien dat het verhelderend werkt.
De denkhoeden bij het ontwikkelen van ideeën
Bekijk een idee vanuit verschillende denkhoeden. Elke keer mag de groep enkel vanuit die hoed praten. Op deze manier kun je je ideeën verrijken door het vanuit meerde perspectieven met focus te bekijken.
Succes!
Geef een reactie