En soms gaat het fout met een accountantskantoor. Gelukkig komt dat niet vaak voor. Maar….. groei is niet meer vanzelfsprekend. Kantoren waar het misschien wat minder gaat vertonen wel herkenbare patronen. Welke?
Rosabeth Moss Kanter, een professor aan de Harvard Business School, heeft een paar jaar geleden een lijst gemaakt van (niet-financiële) kenmerken van de teloorgang bij een organisatie. Ik herken deze wel bij accountantskantoren. U ook?
1. Communicatie neemt af
Op een accountantskantoor merk ik snel genoeg of er sprake is van één team of dat er sprake is van een eilandjescultuur. Vaak is het laatste het geval. Dit komt de communicatie niet ten goede. Open communicatie is van belang. Dit lukt niet van de ene op de andere dag. Een goede begeleiding van buitenaf, iemand die begrijpt hoe accountantskantoren in elkaar zitten, is essentieel.
2. Focus naar binnen gericht
Veel medewerkers op accountantskantoren blijven binnen de kantoormuren. Klanten worden uitgenodigd op kantoor, anders kost het reistijd. Dit is zo jammer! Zelf maak ik heel bewust gebruik van flexwerkplekken. Op één van de werkplekken waar ik gebruik van maak, kwam ik een medewerker tegen van BDO. Zij doet vrijwel niet anders dan buiten de deur te werken, gewoon bij de klant. Ook andere organisaties, zowel groot als klein, ontdekken de ondernemershuizen en zien de voordelen van het nieuwe netwerken. Ook iets voor u?
3. Initiatieven nemen af
Wist u dat Google groot is geworden door de werknemers toe te staan om 20% van hun werktijd te besteden aan het initiëren van nieuwe ideeën? Dat zouden accountantskantoren ook moeten invoeren: één dag per week vrij maken om ideeën die onder het personeel en de klanten leven te ontwikkelen. U kunt het allemaal zelf verzinnen, maar als de klant er niet op zit te wachten, heeft het geen zin.
4. Kritiek en schuld geven neemt toe
Natuurlijk kunt u de economie en de crisis de schuld geven, maar hoe kan het dat ik mijn eigen kantoor van jaar tot jaar zie groeien? Ik zie het verschil tussen ‘de oude economie’ en ‘de nieuwe economie’ en constateer dat veel accountantskantoren nog uitgaan van de regels in de oude economie. Vind u het gek dat deze kantoren de grip verliezen?
4. Grijp in voor het te laat is
Heeft u dit jaar slechtere cijfers dan vorig jaar? Verliest u de grip op uw klanten? Herkent u zaken uit bovenstaand verhaal? Wacht niet langer en neem NU contact op met Accountants Verdienen Meer. Wij kunnen u helpen het pad omhoog weer te vinden.
Barbara Rijskamp
Fiscalist Barbara Rijskamp is samen met bedrijfskundige Anneke de Waal een bedrijf gestart onder de naam Accountants Verdienen Meer. Wij hebben als missie het negatieve imago van accountants om te buigen in iets positiefs en willen hen graag helpen op het terrein van strategie, content en communicatie.
Geef een reactie