De Nationale Ombudsman overweegt een onderzoek te starten naar de afschaffing van de blauwe envelop. Sinds deze maand is de Belastingdienst gestart met het digitale berichtenverkeer en verstuurt minder enveloppen. Dit leidt tot een grote hoeveelheid klachten bij de Ombudsman.
Dat meldt de Telegraaf.
Bij de Ombudsman zijn al 300 klachten binnengekoken. Ook de ouderenbonden Unie KBO, ANBO en PCOB hebben veel klachten ontvangen op hun gezamenlijk opgerichte meldpunt. www.dagblauweenvelop.nl. Rob Vos van ouderenorganisatie Unie KBO zegt in de Telegraaf dat er zorgen zijn over ouderen die op dit moment niet computervaardig (genoeg) zijn om in hun digitale berichten te kunnen lezen en daarom steeds verder achterop raken. ‘Er moet een vangnet blijven voor deze mensen.’ Er zijn al ruim 500 reacties binnengekomen op het meldpunt. Verwacht wordt dat dit aantal nog fors stijgen zodra de ledenmagazines hierover publiceren.
De Ombudsman heeft al eerder overheidsorganisaties die alleen nog maar per e-mail bereikbaar zijn, op de vingers getikt. ‘Die organisaties moeten een alternatief bieden. E-mail is niet voldoende’, aldus een woordvoerster van de Nationale Ombudsman.
Kamervragen
De Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Carola Schouten (ChristenUnie) hebben vorige week Kamervragen aan de staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, gesteld over het verdwijnen van de blauwe envelop, het gebruik van de berichtenbox en de ouderenservice van de ouderenbonden. Dit jaar neemt de Belastingdienst na 100 jaar afscheid van de blauwe envelop. Zij vragen Wiebes de vragen vóór 1 december 2015 te beantwoorden, omdat er bij de ouderenservice echt behoefte is aan zekerheid,
Digitaal berichtenverkeer
De fiscus gaat over op volledig digitaal berichtenverkeer van en naar burgers en bedrijven.Voor de aangifte inkomstenbelasting, de uitnodiging daartoe en voor de voorlopige en definitieve aanslagen wordt een gewenningsperiode van twee jaar gehanteerd. Gedurende de gewenningsperiode zullen berichten zowel per post als via de Berichtenbox worden verzonden.
12.000 accounts
Begin november waren er bijna twee miljoen mensen die hun berichten van de overheid digitaal in de Berichtenbox ontvangen. Gemiddeld worden per dag 12.000 accounts geactiveerd. De Belastingdienst heeft een speciaal telefoonnummer en team in het leven geroepen om mensen te ondersteunen die moeilijkheden ervaren bij de overgang van de blauwe envelop naar het digitale berichtenverkeer.
Geef een reactie