• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Tonny Dirkx – zes voorbeelden van lean kijken

Tonny Dirkx – zes voorbeelden van lean kijken

Accountancy, Blog

23 december 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Een belangrijke bron in Lean[1] voor het aanbrengen van verbeteringen in processen is kijken naar voorbeelden uit andere branches of het benchmarken van jouw proces met het beste én het slechtste voorbeeld uit je eigen branche. Wat kun je daarvan leren? En wat kun je van de voorbeelden en andere branches gebruiken in je eigen praktijk? En ja … ook van het slechtste voorbeeld kun je leren, namelijk hoe het niet moet.

Lean is een beproefde methode voor het optimaliseren van processen. Lean is in zijn meest vergaande vorm een manier van werken gericht op continu verbeteren en continu streven naar perfectie. Lean stelt de interne en/of externe klant centraal en focust op toegevoegde waarde voor de klant. Het gaat daarbij om het elimineren van verspillingen of activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant.

Tijdens een recent bezoek aan mijn kapper moest ik aan die voorbeelden uit andere branches denken. Ik zat met mijn Lean-bril in de kappersstoel zogezegd. En misschien vindt u de overeenkomst met de accountant wat vergezocht, maar net zoals de accountant is de kapper een dienstverlener en staat – als het goed is – de klant centraal. Wat viel mij op in die kappersstoel?

1.   Afspraak maken

Voordat ik er überhaupt zat, was er al wat gebeurd. De wijze waarop ik de afspraak kon maken, spreekt mij aan. Mijn kapper heeft een online afsprakentool, die dus 7×24 uur beschikbaar is. Dat betekent dat ik de afspraak kan maken wanneer het mij uitkomt én vooral direct wanneer ik eraan denk. Bij het maken van de afspraak kan ik niet alleen een dag en tijdstip reserveren, maar ook direct de kapper en de behandeling kiezen en weet ik hoeveel tijd me dat gaat kosten. Natuurlijk krijg ik een bevestiging van de afspraak op de wijze die ik kies: per mail, telefoon of sms. In hetzelfde systeem kan ik overigens lezen hoe de kapper en de kapsalon is beoordeeld door eerdere klanten. Zou het daarnaartoe gaan in de accountancy?

Een klant maakt online een afspraak voor het bespreken van zijn tussentijdse cijfers in de eerste week na afloop van een kwartaal en geeft daarbij zelf in een opmerkingenveld aan of hij bijzondere onderwerpen wil bespreken of vragen heeft. De relatiebeheerder beoordeelt op basis daarvan of hij zelf of bijvoorbeeld een fiscalist met de klant de cijfers gaat bespreken. Of de klant geeft aan dat hij dit kwartaal voldoende heeft aan toelichting door een assistent. Zou mooi zijn toch? En naar mijn mening zeker mogelijk op het moment dat het werkproces om te komen tot die tussentijdse cijfers strak ingeregeld is.

2.   CRM-systeem op orde

Het volgende wat me opviel is dat mijn kapper zijn crm-systeem prima op orde heeft: hoe ik mijn koffie drink, wanneer ik er de laatste keer was, wat men toen heeft gedaan. En het staat niet alleen in het systeem, de kapper doet er ook wat mee bij zijn vragen over de gewenste behandeling en de mate waarin ik tevreden was over de vorige kappersbehandeling. Een tijd geleden had ik dat overigens al op een andere wijze ervaren. Er zat toen wat meer tijd dan gemiddeld tussen 2 behandelingen. Mijn kapper belde: ‘was ik de laatste keer wel tevreden geweest?’

Hoe ziet uw crm-systeem eruit en wat doet u echt met de informatie? Weet u wanneer er voor het laatst contact met uw klant is geweest en waarover? En doet u daarmee ook actief iets? En last but not least: informeert u wel eens bij uw klant of hij tevreden is als u hem een tijdje niet gezien heeft?

3.   Standaardisatie

Op het moment dat ik geknipt werd, kwam er een wat oudere dame binnen. Ik schatte haar leeftijd op 70-80 jaar. Wat me opviel is dat de dame met haar voornaam werd aangesproken én getutoyeerd werd. Ik betrapte mezelf erop dat ik dat niet snel zou doen. Ik vroeg ernaar bij mijn kapper. Hij gaf aan dat ze één wijze kennen waarop iedereen de klant benadert: inderdaad met voornamen en ‘je’ i.p.v. ‘u’.

Nu wil ik niet zeggen dat u alle klanten moet gaan tutoyeren, maar wat me wel aanspreekt is die ene gestandaardiseerde wijze. Waar staat u voor? Hoe treedt u naar buiten als kantoor? Hoe communiceert u met klanten? Voor medewerkers en klanten wel zo duidelijk.

4.   Omgaan met verstoringen

Nu ik mijn Lean-bril eenmaal op had, ging hij ook niet meer af. Het volgende wat ik zag was de wijze waarop er werd omgegaan met binnenkomende telefoontjes. Duidelijk was dat één van de kappers daarvoor verantwoordelijk was: hij liep telkens als eerste naar de telefoon. En nu ik toch aan het vragen was. Ja, ook hierover had men afspraken. Een vast dagdeel was iedere kapper de eerst aangewezene om de telefoon op te nemen. Het voorkwam dat iedereen óf juist niemand de neiging had zijn werk te onderbreken, zei mijn kapper met een lach. Kortom: ook op dit punt waren er duidelijke afspraken over klantbediening én standaardisatie. 

5.   Wachten

Een heldere keuze was ook merkbaar toen ik moest wachten: namelijk tot de net aangebrachte haarkleur zou zijn ingetrokken. Het ‘risico’ voor de kapsalon is dat een klant zit te wachten op een kappersstoel, die ook gebruikt kan worden voor de volgende behandeling. De bereidheid van een klant om te betalen voor ‘wachten’ is er niet. Hoe lost mijn kapsalon dat op? Een voor mij niet zichtbaar deel is dat ongetwijfeld de planning erop is afgestemd, wel zichtbaar is het feit dat ik letterlijk verplaatst werd. Van de kappersstoel voor een spiegel naar een wachttafel met koffie, tijdschriften en een lekkere stoel. Mijn kappersstoel werd direct weer bezet door een nieuwe klant. Zo loopt het proces in de kapsalon door.

Hoe gaat dat bij u op het accountantskantoor? Hoe zorgt u ervoor dat de verschillende opdrachten en klanten optimaal op elkaar zijn afgestemd? En hoe reageert u als er een verstoring optreedt? Van de kapper valt te leren dat afspraken over verstoringen en het stroomlijnen van het proces kan bijdragen aan meer efficiency.

6.   Advies

Veel accountantskantoren zoeken naar adviesmogelijkheden. Als ik kantoren daarover adviseer is mijn motto vaak: één adviseur is geen adviseur. Adviseurs willen graag met elkaar sparren en hun kennis up-to-date houden. Bijvoorbeeld omdat er vaak meer is dan één oplossing of meer dan één weg naar de oplossing. En kennis up-to-date houden van een bepaald vakgebied is tegenwoordig geen sinecure. Hoe fijn is het dan als je jouw mening even kunt aanhouden tegen een ander? Dat gebeurde bij mijn kapper ook. Haarfijn legde hij aan zijn collega uit dat hij verwachtte dat kleur X in mijn situatie in hoeveelheid Y nodig was en dan gedurende Z minuten moest inwerken. Een kort overleg tussen beide kappers leidde uiteindelijk tot kleur ‘X+1’.

Wat doet het mij als klant? Het geeft mij vertrouwen. Allereerst omdat ik merk dat mijn kapper er zelf goed over nadenkt en zijn keuze kan beargumenteren, maar ook openstaat voor argumenten van zijn collega en zijn keuze daarop iets kan aanpassen.

Maar goed dan moet je wel minstens twee min of meer dezelfde ‘adviseurs’ in huis hebben. Volgens mij is dat voor een accountantskantoor ook van belang. Het houdt de adviseurs scherp en de kwaliteit hoog.

Tot slot

Volgens mij kent iedere kapper de procedure om na afloop van de behandeling met twee spiegels te laten zien hoe je nieuwe kapsel geworden is en vraagt of je tevreden bent. Ik heb het eerder al geschreven, maar vraag daar nogmaals uw aandacht voor: vraag eens aan de klant of hij tevreden is. Mijn kapper voegde er nog twee zaken aan toe:

1.      De vraag of ik een berichtje of beoordeling achter wilde laten in de online planningstool

2.      Een waardecoupon voor een vriend of vriendin met deze toelichting: ‘als zij hier komen en nog geen klant zijn, ontvangen zij 20% korting op de eerste behandeling en jij ook op jouw volgende behandeling.’

Kortom: mijn kapper vraagt actief om feedback en doorverwijzing. Wat doet u op dat gebied?

Samenvattend

Ik begon dit artikel met aan te geven dat kijken naar voorbeelden uit andere branches of het benchmarken van jouw proces met het beste én het slechtste voorbeeld uit je eigen branche zinvol kan zijn. Die voorbeelden zijn vaak dichterbij te vinden dan je denkt.

Natuurlijk kunt u zaken niet een op een overnemen. Maar ze kunnen wel input vormen voor een brainstorm- en denkproces. En mijn laatste tip: doe dat niet alleen vanachter uw bureau, maar betrek uw hele team en ga gezamenlijk aan de slag bij voorkeur met een externe (Lean-) procesbegeleider. Verbeteren is leuk en levert resultaat op!

 

Meer informatie over Lean en verbeteren: neem contact op met Tonny Dirkx, t.dirkx@fullfinance.nl

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, kantoormanagement

Tags: accountantskantoor, kantoormanagement

Gerelateerde artikelen

10 februari 2022

Waarom een accountantskantoor meer is dan één vennootschap

15 januari 2022

DRV wordt Moore DRV, mth wordt Moore MTH

14 januari 2022

‘Mogelijk hoog risico’ Accon avm noopte Mazars tot wisseling tekenend accountant

6 december 2021

Manifesto stopt ermee

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • Accountant Mazars maand doorgehaald vanwege gebrekkige controle bij Mitra-concern

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Sancties tegen Rusland legt noodzaak tot actuele klantdossiers voor accountantskantoren bloot
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Partner & Externe Accountant
Coney
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Senior IT-Audit Professional
CROP
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Compilation
CROP
Controleleider in Terneuzen
DRV
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Controleleider  
Scab
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Relatiebeheerder
Scab
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Staff Compilation
CROP
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren accountmanager
Fiscount
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Tax Manager
Crop
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Supervisor Assurance
CROP
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Supervisor Assurance
CROP
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent accountant
Rikst
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Supervisor Compilation
CROP
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Senior Supervisor Assurance
CROP
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Controleleider
SNP Adviseurs
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Klantmanager
Finance Plus
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
(Senior) marketeer
Fiscount
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Financial Controller
ENTRPNR
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Manager Assurance
CROP
Fiscalist
SNP Adviseurs
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Fiscalist
Extendum

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen