Ondanks de sjoemelsoftware van Volkswagen blijft het Duitse marktaandeel in de Nederlandse autoverkopen op peil. Na drie jaar van dalende verkopen van nieuwe personenauto’s nam het aantal verkochte auto’s in 2015 met16% toe ten opzichte van 2014. Het aantal verkochte Duitse auto’s nam met bijna een kwart toe.
Ook Franse en Japanse auto’s zagen een bovengemiddelde groei in 2015, met respectievelijk 22 en 20%. Merken uit andere landen werden minder verkocht; zo daalde de verkoop van Tsjechische en Spaanse automerken met meer dan twintig%. Dit meldt CBS.
Ruim een op de drie nieuw gekochte personenauto’s in 2015 is van een Duits merk. Van de bijna 450 duizend verkochte nieuwe personenauto’s in Nederland, waren er bijna 164 duizend van Duitse origine. Samen met Franse en Japanse auto’s bepalen zij voor drie kwart het wagenpark in Nederland. Toedeling naar land van herkomst wordt onder meer bepaald door waar het hoofdkantoor van een merk is gevestigd. Dit hoeft dus niet het land te zijn waar het betreffende merk is geproduceerd.
De hogere verkoopaantallen in 2015 komen vooral door het laatste kwartaal. Zo werden in december bijna 70 duizend nieuwe personenauto’s verkocht. Nog nooit werden er in deze maand zoveel nieuwe personenauto’s verkocht. De groeiende verkoop gaat vooraf aan de invoering van nieuwe belastingregels voor 2016.
Geef een reactie