Zodra uw accountantskantoor doorheeft hoe social media in elkaar zitten, kunt u gaan nadenken over manieren om de gekozen social media concreet te gebruiken. Wat mogelijkheden betreft om aan doelgroepbepaling te doen, is de sky the limit. Hier volgen enkele algemene tips om te komen tot een productieve aanwezigheid op de social media.
1. Maak eigen content
Accountantskantoren met eigen content maken impact. Dit geldt zeker voor kantoren die zichzelf willen presenteren als ‘thought leader’ binnen de branche. Bedenk welke trends en uitdagingen van toepassing zijn op je doelgroep en wat je toegevoegde waarde hierbij is. Dit vormt de basis voor het maken van helpende content. Het gaat niet om het schrijven vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep. Content kan verschillende vormen aannemen. De meest bekende zijn:
Een blog Een accountantskantoor dat een eigen blog heeft, kan een stroom interessante en uitdagende berichten de wereld in sturen en daarmee een reputatie opbouwen. Die blog stuurt verkeer door naar de website van het kantoor. Een blog met strategisch geplaatste links (bijvoorbeeld naar andere delen van de site) kan veel omzet genereren.
Whitepapers en onderzoeksrapporten
Whitepapers publiceren is een beproefde manier om een statement te maken, zeker wanneer de tekst is gebaseerd op eigen onderzoek. Whitepapers kunnen zuiver informatief zijn, maar ze kunnen ook worden opgesteld voor promotionele doeleinden. Stel dat een kantoor zichzelf wil zetten als fiscaal specialist, dan laat dat kantoor op een strategisch moment een whitepaper op de wereld los over komende veranderingen in de belastingwetgeving. Ook een whitepaper over de impact van veranderingen in de afgelopen paar jaar is interessant.
YouTube-video’s
YouTube ligt misschien niet erg voor de hand, maar er zijn wel degelijk een paar kantoren met een bekend YouTube-kanaal waar ze branchespecifieke content plaatsen. Wekelijkse belastingtips, duidelijke uitleg over bepaalde aspecten van het boekhouden en soortgelijke content, het zijn allemaal zaken die op belangstelling kunnen rekenen. Als dat materiaal maar informatief en gemakkelijk verteerbaar is, is de kans groot dat mensen die informatie ook gaan delen met anderen. En die anderen worden dan misschien ook wel klant.
2. Denk aan SEO
Een profiel op de social media is in wezen gewoon een van uw webpagina’s. Onthoud dat. Een bedrijfsprofiel op sites als Facebook en LinkedIn, dat met de juiste privacy-instellingen is geconfigureerd, wordt gewoon door Google en andere zoekmachines meegeïndexeerd. Accountantskantoren doen er bij het opstellen van hun profiel dus goed aan om de tekst te optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet search engine optimization of SEO. Gebruik trefwoorden die betrekking hebben op uw specifieke specialiteit en zorg ervoor dat die woorden zo vaak mogelijk voorkomen in uw profiel. Een kantoor dat vooral wil scoren als lokale onderneming, moet zijn SEO-trefwoorden zo kiezen dat zoekmachines het kantoor indexeren als lokale entiteit. Klanten die op zoek gaan naar een accountantskantoor in de buurt, krijgen dan uw kantoor te zien.
3. Adverteer doelgericht
Accountantskantoren kunnen reclameruimte kopen op Facebook, LinkedIn en Twitter. In de reclame wordt Facebook vaak naar voren geschoven als beste platform hiervoor. Maar zowel LinkedIn als Twitter hebben veel gedaan om Facebook bij te benen. Voor accountantskantoren zijn ze alle drie geschikt. Een van de beste verkoopargumenten van deze social media is dat u uw doelgroepen redelijk tot zeer gedetailleerd kunt afbakenen. Facebook kent niet echt een bruikbare gedetailleerde filtering, LinkedIn werkt wel tot in detail. Daardoor is het rendement van uw reclame-uitgaven maximaal en zorgt u ervoor dat u alleen de klanten bereikt die u wilt bereiken.
4. Creëer een ‘community’ voor uw klanten
Accountantskantoren kunnen het sociale aspect van de social media maximaal benutten door kleinere ‘gemeenschappen’ te creëren voor klanten, een ‘community’. Dit werkt vooral goed wanneer het kantoor veel werkt met privépersonen, bijvoorbeeld voor hun belastingaangifte, of kleine ondernemers. Het kantoor kan zijn klanten aanmoedigen om deel te nemen aan een besloten of open Facebook- of LinkedIn-groep. Binnen die groep kunnen klanten vervolgens tips en advies uitwisselen of gewoon met elkaar praten over gemeenschappelijke interesses. Accountantskantoren kunnen zo’n groep ook gebruiken als kant-en-klare, doelgerichte verzamelplaats voor promotie en reclame.
5. Zorg voor duidelijke branding en verkeer via verschillende kanalen
Voor accountantskantoren kan de impact van de social media enorm zijn. Maar het grootste succes is weggelegd voor kantoren die actief aanwezig zijn op verschillende netwerken. Belangrijk daarbij is wel dat de ‘branding’ en presentatie van het kantoor op al die netwerken identiek zijn en goed aansluiten op alles wat het kantoor laat zien op zijn website en daarbuiten.
Klanten weten zo dat ze steeds met hetzelfde kantoor te maken hebben. Bovendien komt een consequente branding veel professioneler en betrouwbaarder over. En op deze manier komen de slimme marketing- en andere boodschappen van het accountantskantoor beter binnen bij de klant, ongeacht het gebruikte kanaal.
Accountantskantoren die maximaal gebruik willen maken van sociale netwerken, moeten elk aspect van hun aanwezigheid op internet gebruiken om verkeer te sturen naar andere dingen die ze op internet hebben. Het ultieme doel is meestal dat klanten worden doorgestuurd naar de eigen website van het kantoor, daar waar zaken worden gedaan. Accountants mogen geen enkele kans laten liggen om een bericht op een blog te linken aan hun eigen website of om berichten op verschillende social media aan elkaar te koppelen.
Voor accountantskantoren is het allergrootste voordeel van social media dat ze daarmee groepen kunnen creëren voor hun klanten. Een accountantskantoor door het bieden van relevante, gevarieerde bijdragen de aandacht van zijn klanten heeft, kent trouwere klanten. Zo’n kantoor heeft zo meer mogelijkheden om omzet te genereren binnen haar netwerk.
Over de auteur
Roel Haanappel is Global Digital Campaign Specialist bij Unit4. Hij houdt zich onder andere bezig met social media marketing, social selling en lead nurturing. Hij geeft webinars en presentaties over zijn vakgebied om zo bedrijven te helpen het optimale uit hun digitale marketingactiviteiten te halen.
Geef een reactie