• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (2)

Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (2)

Accountancy, Blog, Branches

11 januari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Zodra uw accountantskantoor doorheeft hoe social media in elkaar zitten, kunt u gaan nadenken over manieren om de gekozen social media concreet te gebruiken. Wat mogelijkheden betreft om aan doelgroepbepaling te doen, is de sky the limit. Hier volgen enkele algemene tips om te komen tot een productieve aanwezigheid op de social media.

1. Maak eigen content
Accountantskantoren met eigen content maken impact. Dit geldt zeker voor kantoren die zichzelf willen presenteren als ‘thought leader’ binnen de branche. Bedenk welke trends en uitdagingen van toepassing zijn op je doelgroep en wat je toegevoegde waarde hierbij is. Dit vormt de basis voor het maken van helpende content. Het gaat niet om het schrijven vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep. Content kan verschillende vormen aannemen. De meest bekende zijn:

Een blog                                                                                                                                                                                                                                                                                 Een accountantskantoor dat een eigen blog heeft, kan een stroom interessante en uitdagende berichten de wereld in sturen en daarmee een reputatie opbouwen. Die blog stuurt verkeer door naar de website van het kantoor. Een blog met strategisch geplaatste links (bijvoorbeeld naar andere delen van de site) kan veel omzet genereren.

Whitepapers en onderzoeksrapporten
Whitepapers publiceren is een beproefde manier om een statement te maken, zeker wanneer de tekst is gebaseerd op eigen onderzoek. Whitepapers kunnen zuiver informatief zijn, maar ze kunnen ook worden opgesteld voor promotionele doeleinden. Stel dat een kantoor zichzelf wil zetten als fiscaal specialist, dan laat dat kantoor op een strategisch moment een whitepaper op de wereld los over komende veranderingen in de belastingwetgeving. Ook een whitepaper over de impact van veranderingen in de afgelopen paar jaar is interessant.

YouTube-video’s
YouTube ligt misschien niet erg voor de hand, maar er zijn wel degelijk een paar kantoren met een bekend YouTube-kanaal waar ze branchespecifieke content plaatsen. Wekelijkse belastingtips, duidelijke uitleg over bepaalde aspecten van het boekhouden en soortgelijke content, het zijn allemaal zaken die op belangstelling kunnen rekenen. Als dat materiaal maar informatief en gemakkelijk verteerbaar is, is de kans groot dat mensen die informatie ook gaan delen met anderen. En die anderen worden dan misschien ook wel klant.

2. Denk aan SEO
Een profiel op de social media is in wezen gewoon een van uw webpagina’s. Onthoud dat. Een bedrijfsprofiel op sites als Facebook en LinkedIn, dat met de juiste privacy-instellingen is geconfigureerd, wordt gewoon door Google en andere zoekmachines meegeïndexeerd. Accountantskantoren doen er bij het opstellen van hun profiel dus goed aan om de tekst te optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet search engine optimization of SEO. Gebruik trefwoorden die betrekking hebben op uw specifieke specialiteit en zorg ervoor dat die woorden zo vaak mogelijk voorkomen in uw profiel. Een kantoor dat vooral wil scoren als lokale onderneming, moet zijn SEO-trefwoorden zo kiezen dat zoekmachines het kantoor indexeren als lokale entiteit. Klanten die op zoek gaan naar een accountantskantoor in de buurt, krijgen dan uw kantoor te zien.

3. Adverteer doelgericht
Accountantskantoren kunnen reclameruimte kopen op Facebook, LinkedIn en Twitter. In de reclame wordt Facebook vaak naar voren geschoven als beste platform hiervoor. Maar zowel LinkedIn als Twitter hebben veel gedaan om Facebook bij te benen. Voor accountantskantoren zijn ze alle drie geschikt. Een van de beste verkoopargumenten van deze social media is dat u uw doelgroepen redelijk tot zeer gedetailleerd kunt afbakenen. Facebook kent niet echt een bruikbare gedetailleerde filtering, LinkedIn werkt wel tot in detail. Daardoor is het rendement van uw reclame-uitgaven maximaal en zorgt u ervoor dat u alleen de klanten bereikt die u wilt bereiken.

4. Creëer een ‘community’ voor uw klanten
Accountantskantoren kunnen het sociale aspect van de social media maximaal benutten door kleinere ‘gemeenschappen’ te creëren voor klanten, een ‘community’. Dit werkt vooral goed wanneer het kantoor veel werkt met privépersonen, bijvoorbeeld voor hun belastingaangifte, of kleine ondernemers. Het kantoor kan zijn klanten aanmoedigen om deel te nemen aan een besloten of open Facebook- of LinkedIn-groep. Binnen die groep kunnen klanten vervolgens tips en advies uitwisselen of gewoon met elkaar praten over gemeenschappelijke interesses. Accountantskantoren kunnen zo’n groep ook gebruiken als kant-en-klare, doelgerichte verzamelplaats voor promotie en reclame.

5. Zorg voor duidelijke branding en verkeer via verschillende kanalen
Voor accountantskantoren kan de impact van de social media enorm zijn. Maar het grootste succes is weggelegd voor kantoren die actief aanwezig zijn op verschillende netwerken. Belangrijk daarbij is wel dat de ‘branding’ en presentatie van het kantoor op al die netwerken identiek zijn en goed aansluiten op alles wat het kantoor laat zien op zijn website en daarbuiten.

Klanten weten zo dat ze steeds met hetzelfde kantoor te maken hebben. Bovendien komt een consequente branding veel professioneler en betrouwbaarder over. En op deze manier komen de slimme marketing- en andere boodschappen van het accountantskantoor beter binnen bij de klant, ongeacht het gebruikte kanaal.

Accountantskantoren die maximaal gebruik willen maken van sociale netwerken, moeten elk aspect van hun aanwezigheid op internet gebruiken om verkeer te sturen naar andere dingen die ze op internet hebben. Het ultieme doel is meestal dat klanten worden doorgestuurd naar de eigen website van het kantoor, daar waar zaken worden gedaan. Accountants mogen geen enkele kans laten liggen om een bericht op een blog te linken aan hun eigen website of om berichten op verschillende social media aan elkaar te koppelen.

Voor accountantskantoren is het allergrootste voordeel van social media dat ze daarmee groepen kunnen creëren voor hun klanten. Een accountantskantoor door het bieden van relevante, gevarieerde bijdragen de aandacht van zijn klanten heeft, kent trouwere klanten. Zo’n kantoor heeft zo meer mogelijkheden om omzet te genereren binnen haar netwerk.

Over de auteur

Roel Haanappel is Global Digital Campaign Specialist bij Unit4. Hij houdt zich onder andere bezig met social media marketing, social selling en lead nurturing. Hij geeft webinars en presentaties over zijn vakgebied om zo bedrijven te helpen het optimale uit hun digitale marketingactiviteiten te halen.

 

Categorie: Accountancy, Blog, Branches Tags: marketing, social media

Tags: marketing, social media

Gerelateerde artikelen

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

27 mei 2021

‘Snelgroeiende accountants besteden drie keer meer aan marketing’

21 augustus 2020

De Beer Accountants: nu ook voor parkeeradvies!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Box 3-heffing na toepassing rechtsherstel bij hof verder verminderd
  • Verhuurders verkopen huizen om middenhuur en box 3
  • Flynth-bestuurder Marcel Blöte per 1 september CEO van Grant Thornton

Partnercarrousel

Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Het cybercrime-abc
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
PSD2, wat moet je ermee?

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Visma Pinkweb logo
Vijf redenen waarom een onzekere tijd vraagt om het vergroten van efficiency
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Help de DGA met pensioen in eigen beheer bij echtscheiding
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Wijzigingen in Arbowetgeving: de belangrijke veranderingen op een rij
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Vier salarissoftware trends voor 2023
Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Drie trends in HR- en salarisland
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
IT Auditor
Lansigt
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Controleleider
WEA Gouda
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Assistent Audit
Lansigt
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
(Junior) Accountant
Lansigt
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Belastingadviseur Agro
Flynth
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Accountant Agro
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature Manager Assurance
CROP
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Vacature accountant
WEA Deltaland
Externe Accountant
Coney Minds
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Medewerker Belastingadvies
Flynth
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Controleleider
Lansigt
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Assistent Accountant Agro
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Controleleider Audit
Flynth
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Officemanager
van Helder
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Assistent Accountant
Marshoek
Medewerker Facturatie
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Cost Accountant
Top Onions
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen