• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (2)

Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (2)

Accountancy, Blog

11 januari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Zodra uw accountantskantoor doorheeft hoe social media in elkaar zitten, kunt u gaan nadenken over manieren om de gekozen social media concreet te gebruiken. Wat mogelijkheden betreft om aan doelgroepbepaling te doen, is de sky the limit. Hier volgen enkele algemene tips om te komen tot een productieve aanwezigheid op de social media.

1. Maak eigen content
Accountantskantoren met eigen content maken impact. Dit geldt zeker voor kantoren die zichzelf willen presenteren als ‘thought leader’ binnen de branche. Bedenk welke trends en uitdagingen van toepassing zijn op je doelgroep en wat je toegevoegde waarde hierbij is. Dit vormt de basis voor het maken van helpende content. Het gaat niet om het schrijven vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep. Content kan verschillende vormen aannemen. De meest bekende zijn:

Een blog                                                                                                                                                                                                                                                                                 Een accountantskantoor dat een eigen blog heeft, kan een stroom interessante en uitdagende berichten de wereld in sturen en daarmee een reputatie opbouwen. Die blog stuurt verkeer door naar de website van het kantoor. Een blog met strategisch geplaatste links (bijvoorbeeld naar andere delen van de site) kan veel omzet genereren.

Whitepapers en onderzoeksrapporten
Whitepapers publiceren is een beproefde manier om een statement te maken, zeker wanneer de tekst is gebaseerd op eigen onderzoek. Whitepapers kunnen zuiver informatief zijn, maar ze kunnen ook worden opgesteld voor promotionele doeleinden. Stel dat een kantoor zichzelf wil zetten als fiscaal specialist, dan laat dat kantoor op een strategisch moment een whitepaper op de wereld los over komende veranderingen in de belastingwetgeving. Ook een whitepaper over de impact van veranderingen in de afgelopen paar jaar is interessant.

YouTube-video’s
YouTube ligt misschien niet erg voor de hand, maar er zijn wel degelijk een paar kantoren met een bekend YouTube-kanaal waar ze branchespecifieke content plaatsen. Wekelijkse belastingtips, duidelijke uitleg over bepaalde aspecten van het boekhouden en soortgelijke content, het zijn allemaal zaken die op belangstelling kunnen rekenen. Als dat materiaal maar informatief en gemakkelijk verteerbaar is, is de kans groot dat mensen die informatie ook gaan delen met anderen. En die anderen worden dan misschien ook wel klant.

2. Denk aan SEO
Een profiel op de social media is in wezen gewoon een van uw webpagina’s. Onthoud dat. Een bedrijfsprofiel op sites als Facebook en LinkedIn, dat met de juiste privacy-instellingen is geconfigureerd, wordt gewoon door Google en andere zoekmachines meegeïndexeerd. Accountantskantoren doen er bij het opstellen van hun profiel dus goed aan om de tekst te optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet search engine optimization of SEO. Gebruik trefwoorden die betrekking hebben op uw specifieke specialiteit en zorg ervoor dat die woorden zo vaak mogelijk voorkomen in uw profiel. Een kantoor dat vooral wil scoren als lokale onderneming, moet zijn SEO-trefwoorden zo kiezen dat zoekmachines het kantoor indexeren als lokale entiteit. Klanten die op zoek gaan naar een accountantskantoor in de buurt, krijgen dan uw kantoor te zien.

3. Adverteer doelgericht
Accountantskantoren kunnen reclameruimte kopen op Facebook, LinkedIn en Twitter. In de reclame wordt Facebook vaak naar voren geschoven als beste platform hiervoor. Maar zowel LinkedIn als Twitter hebben veel gedaan om Facebook bij te benen. Voor accountantskantoren zijn ze alle drie geschikt. Een van de beste verkoopargumenten van deze social media is dat u uw doelgroepen redelijk tot zeer gedetailleerd kunt afbakenen. Facebook kent niet echt een bruikbare gedetailleerde filtering, LinkedIn werkt wel tot in detail. Daardoor is het rendement van uw reclame-uitgaven maximaal en zorgt u ervoor dat u alleen de klanten bereikt die u wilt bereiken.

4. Creëer een ‘community’ voor uw klanten
Accountantskantoren kunnen het sociale aspect van de social media maximaal benutten door kleinere ‘gemeenschappen’ te creëren voor klanten, een ‘community’. Dit werkt vooral goed wanneer het kantoor veel werkt met privépersonen, bijvoorbeeld voor hun belastingaangifte, of kleine ondernemers. Het kantoor kan zijn klanten aanmoedigen om deel te nemen aan een besloten of open Facebook- of LinkedIn-groep. Binnen die groep kunnen klanten vervolgens tips en advies uitwisselen of gewoon met elkaar praten over gemeenschappelijke interesses. Accountantskantoren kunnen zo’n groep ook gebruiken als kant-en-klare, doelgerichte verzamelplaats voor promotie en reclame.

5. Zorg voor duidelijke branding en verkeer via verschillende kanalen
Voor accountantskantoren kan de impact van de social media enorm zijn. Maar het grootste succes is weggelegd voor kantoren die actief aanwezig zijn op verschillende netwerken. Belangrijk daarbij is wel dat de ‘branding’ en presentatie van het kantoor op al die netwerken identiek zijn en goed aansluiten op alles wat het kantoor laat zien op zijn website en daarbuiten.

Klanten weten zo dat ze steeds met hetzelfde kantoor te maken hebben. Bovendien komt een consequente branding veel professioneler en betrouwbaarder over. En op deze manier komen de slimme marketing- en andere boodschappen van het accountantskantoor beter binnen bij de klant, ongeacht het gebruikte kanaal.

Accountantskantoren die maximaal gebruik willen maken van sociale netwerken, moeten elk aspect van hun aanwezigheid op internet gebruiken om verkeer te sturen naar andere dingen die ze op internet hebben. Het ultieme doel is meestal dat klanten worden doorgestuurd naar de eigen website van het kantoor, daar waar zaken worden gedaan. Accountants mogen geen enkele kans laten liggen om een bericht op een blog te linken aan hun eigen website of om berichten op verschillende social media aan elkaar te koppelen.

Voor accountantskantoren is het allergrootste voordeel van social media dat ze daarmee groepen kunnen creëren voor hun klanten. Een accountantskantoor door het bieden van relevante, gevarieerde bijdragen de aandacht van zijn klanten heeft, kent trouwere klanten. Zo’n kantoor heeft zo meer mogelijkheden om omzet te genereren binnen haar netwerk.

Over de auteur

Roel Haanappel is Global Digital Campaign Specialist bij Unit4. Hij houdt zich onder andere bezig met social media marketing, social selling en lead nurturing. Hij geeft webinars en presentaties over zijn vakgebied om zo bedrijven te helpen het optimale uit hun digitale marketingactiviteiten te halen.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: marketing, social media

Tags: marketing, social media

Gerelateerde artikelen

8 juli 2025

“Marketing in accountancy is geen luxe, maar noodzaak” 

4 maart 2024

Deloitte neemt marketingbureau over

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Financieel administratief medewerker
Scab
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Controleleider
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Finance Consultant
a.s Works
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant RA
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.6k weergaven

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 12.8k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.2k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 5.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen