• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (2)

Roel Haanappel: Tien manieren om uw accountantskantoor te laten groeien via social media (2)

Accountancy, Blog, Branches

11 januari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Zodra uw accountantskantoor doorheeft hoe social media in elkaar zitten, kunt u gaan nadenken over manieren om de gekozen social media concreet te gebruiken. Wat mogelijkheden betreft om aan doelgroepbepaling te doen, is de sky the limit. Hier volgen enkele algemene tips om te komen tot een productieve aanwezigheid op de social media.

1. Maak eigen content
Accountantskantoren met eigen content maken impact. Dit geldt zeker voor kantoren die zichzelf willen presenteren als ‘thought leader’ binnen de branche. Bedenk welke trends en uitdagingen van toepassing zijn op je doelgroep en wat je toegevoegde waarde hierbij is. Dit vormt de basis voor het maken van helpende content. Het gaat niet om het schrijven vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep. Content kan verschillende vormen aannemen. De meest bekende zijn:

Een blog                                                                                                                                                                                                                                                                                 Een accountantskantoor dat een eigen blog heeft, kan een stroom interessante en uitdagende berichten de wereld in sturen en daarmee een reputatie opbouwen. Die blog stuurt verkeer door naar de website van het kantoor. Een blog met strategisch geplaatste links (bijvoorbeeld naar andere delen van de site) kan veel omzet genereren.

Whitepapers en onderzoeksrapporten
Whitepapers publiceren is een beproefde manier om een statement te maken, zeker wanneer de tekst is gebaseerd op eigen onderzoek. Whitepapers kunnen zuiver informatief zijn, maar ze kunnen ook worden opgesteld voor promotionele doeleinden. Stel dat een kantoor zichzelf wil zetten als fiscaal specialist, dan laat dat kantoor op een strategisch moment een whitepaper op de wereld los over komende veranderingen in de belastingwetgeving. Ook een whitepaper over de impact van veranderingen in de afgelopen paar jaar is interessant.

YouTube-video’s
YouTube ligt misschien niet erg voor de hand, maar er zijn wel degelijk een paar kantoren met een bekend YouTube-kanaal waar ze branchespecifieke content plaatsen. Wekelijkse belastingtips, duidelijke uitleg over bepaalde aspecten van het boekhouden en soortgelijke content, het zijn allemaal zaken die op belangstelling kunnen rekenen. Als dat materiaal maar informatief en gemakkelijk verteerbaar is, is de kans groot dat mensen die informatie ook gaan delen met anderen. En die anderen worden dan misschien ook wel klant.

2. Denk aan SEO
Een profiel op de social media is in wezen gewoon een van uw webpagina’s. Onthoud dat. Een bedrijfsprofiel op sites als Facebook en LinkedIn, dat met de juiste privacy-instellingen is geconfigureerd, wordt gewoon door Google en andere zoekmachines meegeïndexeerd. Accountantskantoren doen er bij het opstellen van hun profiel dus goed aan om de tekst te optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet search engine optimization of SEO. Gebruik trefwoorden die betrekking hebben op uw specifieke specialiteit en zorg ervoor dat die woorden zo vaak mogelijk voorkomen in uw profiel. Een kantoor dat vooral wil scoren als lokale onderneming, moet zijn SEO-trefwoorden zo kiezen dat zoekmachines het kantoor indexeren als lokale entiteit. Klanten die op zoek gaan naar een accountantskantoor in de buurt, krijgen dan uw kantoor te zien.

3. Adverteer doelgericht
Accountantskantoren kunnen reclameruimte kopen op Facebook, LinkedIn en Twitter. In de reclame wordt Facebook vaak naar voren geschoven als beste platform hiervoor. Maar zowel LinkedIn als Twitter hebben veel gedaan om Facebook bij te benen. Voor accountantskantoren zijn ze alle drie geschikt. Een van de beste verkoopargumenten van deze social media is dat u uw doelgroepen redelijk tot zeer gedetailleerd kunt afbakenen. Facebook kent niet echt een bruikbare gedetailleerde filtering, LinkedIn werkt wel tot in detail. Daardoor is het rendement van uw reclame-uitgaven maximaal en zorgt u ervoor dat u alleen de klanten bereikt die u wilt bereiken.

4. Creëer een ‘community’ voor uw klanten
Accountantskantoren kunnen het sociale aspect van de social media maximaal benutten door kleinere ‘gemeenschappen’ te creëren voor klanten, een ‘community’. Dit werkt vooral goed wanneer het kantoor veel werkt met privépersonen, bijvoorbeeld voor hun belastingaangifte, of kleine ondernemers. Het kantoor kan zijn klanten aanmoedigen om deel te nemen aan een besloten of open Facebook- of LinkedIn-groep. Binnen die groep kunnen klanten vervolgens tips en advies uitwisselen of gewoon met elkaar praten over gemeenschappelijke interesses. Accountantskantoren kunnen zo’n groep ook gebruiken als kant-en-klare, doelgerichte verzamelplaats voor promotie en reclame.

5. Zorg voor duidelijke branding en verkeer via verschillende kanalen
Voor accountantskantoren kan de impact van de social media enorm zijn. Maar het grootste succes is weggelegd voor kantoren die actief aanwezig zijn op verschillende netwerken. Belangrijk daarbij is wel dat de ‘branding’ en presentatie van het kantoor op al die netwerken identiek zijn en goed aansluiten op alles wat het kantoor laat zien op zijn website en daarbuiten.

Klanten weten zo dat ze steeds met hetzelfde kantoor te maken hebben. Bovendien komt een consequente branding veel professioneler en betrouwbaarder over. En op deze manier komen de slimme marketing- en andere boodschappen van het accountantskantoor beter binnen bij de klant, ongeacht het gebruikte kanaal.

Accountantskantoren die maximaal gebruik willen maken van sociale netwerken, moeten elk aspect van hun aanwezigheid op internet gebruiken om verkeer te sturen naar andere dingen die ze op internet hebben. Het ultieme doel is meestal dat klanten worden doorgestuurd naar de eigen website van het kantoor, daar waar zaken worden gedaan. Accountants mogen geen enkele kans laten liggen om een bericht op een blog te linken aan hun eigen website of om berichten op verschillende social media aan elkaar te koppelen.

Voor accountantskantoren is het allergrootste voordeel van social media dat ze daarmee groepen kunnen creëren voor hun klanten. Een accountantskantoor door het bieden van relevante, gevarieerde bijdragen de aandacht van zijn klanten heeft, kent trouwere klanten. Zo’n kantoor heeft zo meer mogelijkheden om omzet te genereren binnen haar netwerk.

Over de auteur

Roel Haanappel is Global Digital Campaign Specialist bij Unit4. Hij houdt zich onder andere bezig met social media marketing, social selling en lead nurturing. Hij geeft webinars en presentaties over zijn vakgebied om zo bedrijven te helpen het optimale uit hun digitale marketingactiviteiten te halen.

 

Categorie: Accountancy, Blog, Branches Tags: marketing, social media

Tags: marketing, social media

Gerelateerde artikelen

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

27 mei 2021

‘Snelgroeiende accountants besteden drie keer meer aan marketing’

21 augustus 2020

De Beer Accountants: nu ook voor parkeeradvies!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • Ook Visser & Visser verhoogt salaris met 5%
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Hoe je creatief het personeelstekort in jouw accountantskantoor oplost
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Supervisor Assurance
CROP
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent Accountant
Schuiteman
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Controleleider in Terneuzen
DRV
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Controleleider  
Scab
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
(Senior) marketeer
Fiscount
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Manager Assurance
CROP
Staff Compilation
CROP
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Fiscalist
SNP Adviseurs
Senior IT-Audit Professional
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Senior Supervisor Assurance
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Tax Manager
Crop
Supervisor Compilation
CROP
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Supervisor Compilation
CROP
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Fiscalist
Extendum
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Partner & Externe Accountant
Coney
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
SNP Adviseurs
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Ervaren accountmanager
Fiscount
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Klantmanager
Finance Plus
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant
Rikst
Financial Controller
ENTRPNR
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Relatiebeheerder
Scab

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen