Jolien Bettonviel is een van de oprichters van Flow Accountants. Een accountantskantoor gespecialiseerd in de bloemenbranche. ‘Wij willen een langdurige relatie met onze klanten en ze echt goed kunnen adviseren. Dat kan alleen als je weet wat er speelt in hun branche.’
Ik moet bekennen dat we eigenlijk een beetje in deze branche gerold zijn. We begonnen met een aantal bloemisten als klant en dat werden er steeds meer. Inmiddels bestaat 80% van ons klantenbestand uit bloemisten. Dit betekent dat we veel cijfers hebben om écht te kunnen benchmarken. Hiermee kunnen we onze klanten goed adviseren over bedrijfsvoering, winkelinrichting en soms zelfs het assortiment. Waarom draait bedrijf a zoveel beter dan bedrijf b? Heb je wel zoveel personeel nodig? Is deze locatie wel de juiste plek? Naast accountant zijn we dus ook bedrijfsadviseur van onze klanten. Zelfs de branchevereniging voor de bloemendetailhandel VBW vraagt ons elk kwartaal om cijfers uit de markt en een duiding van die cijfers. Ook staan er regelmatig interviews met ons in vakbladen als Bloem & Blad of De Bloemist.
Typisch voor de bloemenbranche
Er zijn in de bloemistenbranche echt specifieke onderwerpen waar je als algemeen accountant toch even van zou staan te kijken. Denk aan de administratieve afhandeling rond bezorgdiensten als Fleurop en Topbloemen. Iemand krijgt de bestelling en de omzet, een andere partij levert het af en heeft de inkoopkosten. Dat moet goed verrekend worden. Ook wordt er veel gewerkt met cadeaubonnen. Het lastigst is waarschijnlijk het probleem van artikelen met een samengestelde BTW. Want bloemen vallen onder het 6% tarief, maar de vazen onder het 21% tarief. Dus wanneer je een bosje bloemen inclusief een vaas verkoopt voor zeg maar € 15,-, dan is dat best ingewikkeld. We hebben zelfs de Belastingdienst geholpen met het formuleren van rekenregels hoe je deze samengestelde producten goed kun berekenen.’
Gevraagd en ongevraagd advies
‘Voor ons zijn de jaarcijfers vooral een aanleiding om het met onze klanten te hebben over hun toekomst. Om samen de situatie te analyseren. Wat kan er volgend jaar beter? Dan heb je pas een interessant en zinvol gesprek. We geven gevraagd en ongevraagd advies. Ook houden we niet van uurtje-factuurtje. Onze klanten sluiten bij ons een maandabonnement af en mogen zo vaak bellen als ze willen. We zetten niet direct de meter aan. Sterker nog, ik heb liever dat ze heel vaak bellen en het uiteindelijk goed snappen. Daar hebben we zelf ook baat bij. Zeker nieuwe klanten en startende ondernemers helpen we graag op weg. We plannen een opstartgesprek waarbij we alle processen samen in kaart brengen. Hoe werkt hun ordersysteem? Hoe verloopt de facturering? Welke codes staan er in de kassa en hoe zijn deze gekoppeld aan het boekhoudsysteem? Hoe gaat de inkoop? Dat soort vragen. En soms geven we zelfs advies over de inrichting van de winkel’, lacht Jolien. ‘We vinden een goede start en langdurige band met onze klanten gewoon heel belangrijk. Daar investeren we in.’ Lees ook hoe de klanten van Flow accountants de meerwaarde van specialisatie ervaren.
Tips, voordelen & valkuilen
Geef niet te snel op!
Er zijn natuurlijk meerdere verdienmodellen te bedenken, maar als je je wilt specialiseren in een bepaalde branche dan is mijn advies om vol te houden. Laat je zeker in het begin niet ontmoedigen. Je moet eerst een aantal klanten uit de branche aan je verbinden. En dat kost tijd. Maar als je er eenmaal 10 hebt en na enige tijd 100, ga je steeds beter snappen wat er speelt. En dan biedt je meerwaarde aan andere klanten uit die branche.
Bezoek beurzen en congressen
Verdiep je kennis door vakbeurzen of congressen te bezoeken. Zo krijg je een gevoel voor wat speelt.
Zoek aansluiting bij branchevereniging
Verbinding zoeken met een branchevereniging werkt ook goed. Dat is toch een onafhankelijke partij die je kan helpen een netwerk binnen de branche op te bouwen.
Valkuilen
Het nadeel van specialisatie is dat je afhankelijk wordt van één branche. Dat brengt een bepaald bedrijfsrisico met zich mee. Daarnaast zijn er vakinhoudelijke onderwerpen die je in bepaalde branches weinig tegenkomt. Zo weet ik zelf bijvoorbeeld weinig van ‘onderhanden werk’. Dat speelt in de bouwwereld, maar niet bij bloemisten.
Voordelen
Toch denk ik dat deze nadelen niet opwegen tegen de voordelen van specialisatie. Doordat je de branche goed kent, veel benchmarkinformatie kan bieden en op basis hiervan beter kan adviseren, krijg je steeds meer meerwaarde voor klanten uit die branche. Hierdoor zal je klantenbestand uiteindelijk groeien.
Meer lezen: http://blogs.twinfield.nl/administratiekantoor
Geef een reactie