• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Marcel Spoelstra: Uurtje-factuurtje is het dak en value pricing de bodem van uw winst

Marcel Spoelstra: Uurtje-factuurtje is het dak en value pricing de bodem van uw winst

Accountancy, Blog

8 februari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

“It cannot be too strongly emphasized that the deciding factor in price setting is the price which the consumer is willing, or can be induced, to pay” R. Edwards, Economica, 1945

In het buitenland (Australië, Nieuw Zeeland, UK) zijn al duizenden kantoor die hun prijs baseren op de waarde die zij genereren, waargenomen en bepaald door de cliënt. Zij namen reeds afstand van uurtje-factuurtje, gebaseerd op de kostprijs van de dienstverlening. Niet zo vreemd, omdat de grondlegger van value pricing, Ronald J. Baker, uit Australië komt. Drie jaar lang heb ik een studie gemaakt van value pricing. Ik heb alle boeken hierover gelezen, van Nixon, Baker, Dunn en Weiss. Met uitzondering van Baker heb ik ze ook allemaal persoonlijk gesproken en geïnterviewd.

De kern van value pricing is dat een accountant wordt beoordeeld op de waarde die het levert aan zijn klanten. De prijs spreekt boekdelen over uw waardepropositie en is daarmee een belangrijk marketingonderdeel van uw kantoor. De prijs is ook een van de belangrijkste variabelen die uw kantoorwinstgevendheid bepaalt. Zie ook eerdere blogs.

Definitie waarde
Binnen de economie definieert men waarde als: “Het maximale bedrag dat een consument bereid is te betalen voor een object of goed”. Op basis hiervan kan value pricing worden gedefinieerd als: “Het maximale bedrag dat een consument bereid is te betalen voor een dienst voordat het werk is gestart”. Dit betekent niet dat het 100% staat voor de maximale waarde, maar dat het de beste schatting is om de prijs te bepalen in uw prijsstrategie.

Ik hoor u al denken. Leuk en aardig, maar hoe bepaal je nu die prijs voor een dienst binnen een kantoor? Dat zal ik uitleggen. Daar waar ondernemingen een afdeling verkoop hebben of zelfs aan marketingonderzoek doen, besteden accountantskantoren geen enkele aandacht aan prijsbeleid. Vreemd, want prijsbeleid is zeer belangrijk. Het bepaalt immers uw winst en financiële gezondheid van uw kantoor.

In het klassieke geval van uurtje-factuurtje, een vorm van kostprijs plus methode, ziet uw prijsmethode er als volgt uit:

Dienst -> Kosten -> Prijs -> Waarde -> Cliënt

Kosten zijn een gegeven, maar prijs is een beleid. Wat je ziet gebeuren binnen kantoren is dat prijzen worden gebaseerd op kosten zonder aandacht te hebben voor de waarde die ze schenken. Binnen een kantoor is er een overvloed aan gegevens over de kosten, activiteiten, uurcodes etc. Maar een gebrek aan informatie over welke waarde zij leveren aan hun cliënten. Kosten zijn alleen relevant voor de bepaling of een service überhaupt dient te worden aangeboden of in welke hoeveelheden. Kosten spelen absoluut geen rol in de bepaling van de externe waarde voor de cliënt of om de prijs te bepalen (behalve voor een minimumprijs).

Bij value pricing verloopt het prijsproces omgekeerd. Alles gebeurt vanuit de perceptie van de cliënt die de waarde toekent:

Cliënt -> Waarde -> Prijs -> Kosten -> Dienst

Door eerst de waarde te bepalen, wordt ook de grens van de prijs bepaald. Dan kan een kantoor bepalen of gegeven de huidige kosten de dienst met winst geleverd kan worden. Als een dienst niet bijdraagt aan de winstgevendheid van een kantoor zou het niet moeten worden aangeboden. Deze analyse moet worden gedaan voor het werk start. Wat heeft het voor nut om uw kosten te weten als uw (potentiële) klant niet bereid is dit te betalen of een ander beeld van de waarde of prijs heeft?

Daar waar de prijs bij uurtje-factuurtje het plafond van uw winst bepaalt, zorgt value pricing voor de bodem.

Wie bepaalt binnen uw kantoor de prijzen? Sommige prijzen zijn redelijk, die corresponderen met de waarde, maar het gros niet. Waarom doorgaan met deze aanpak en waarom laten we mensen prijzen die daar niet goed in zijn? En waarom die personen daarmee belasten als ze daar niet goed in zijn? Op een controle- of samenstelopdracht zetten we toch ook enkel gekwalificeerd personeel in?

Value Council en CVO
Prijzen vraagt om ervaring en vaardigheden. Daarom komt Baker met de introductie van een Value Council en Chief Value Officer (CVO). Die moeten zorgdragen voor een centraal geregeld prijsbeleid, een core competentie binnen de organisatie. En de Vale Council en CVO onderhouden een menukaart van alle diensten met alle bijbehorende prijzen.

Het doel van een Value Council is om er voor zorg te dragen dat een kantoor bewust prijst op basis van de waarde perceptie van de cliënt. En niet op basis van de kosten die gerelateerd zijn aan het werk. Daarnaast moet de Council erop toezien dat prijsbeleid die aandacht krijgt binnen een kantoor die het verdient. En last but not least, moet het er op toezien dat de marketingcultuur van een kantoor verandert van de gedachte van “we verkopen tijd” naar het “verkopen van kennis aan cliënten”.

Twintig voorbeeldvragen die een Value Council zou moeten stellen alvorens een prijs te bepalen:

  • Hoeveel bedragen de kosten voor de cliënt als hij een probleem niet oplost?
  • Wat zijn de economische voordelen als het opgelost wordt?
  • Met wie in de organisatie hebben we te maken?
  • Wie heeft ons doorverwezen? En waarom zijn we aanbevolen?
  • Worden er deadlines voor oplevering gesteld? Waarom moet het nu en niet over zes maanden?
  • Wie gaat voor die dienst betalen? Is het eigen geld of die van anderen?
  • Zijn er concurrenten? Zo ja wie zijn het?
  • Welke prijsinformatie hebben wij van de concurrentie?
  • Hoe winstgevend is de onderneming van de cliënt? Hoe lang bestaan het al?
  • Maakte de onderneming gebruik van een ander kantoor voor dezelfde dienst? Wie was het en waarom stappen ze over?
  • Hoe ontwikkeld is de ondernemer?
  • Past de cliënt bij de doelgroep van het kantoor en heeft het de benodigde kennis?
  • Vinden we het een leuke cliënt?
  • Hoe helpen we de risico’s van de cliënt te verminderen?
  • Bij welke prijs wil de cliënt niet meer betalen?
  • Bij welke prijs is de cliënt nog steeds bereid te betalen?
  • Bij welke prijs wordt het goedkoop?
  • Bij welke prijs gaat een cliënt de waarde in twijfel trekken?
  • Wat is de meest geaccepteerde prijs die de cliënt bereid is te betalen?
  • Wat zijn de kosten die het kantoor bereid is te “investeren”? Met andere woorden bij welke prijs houdt het op? 

Nu de basis is uitgelegd, ga ik de volgende blogs verder in op de transitie van uurtje-factuurtje naar value pricing.

Marcel Spoelstra is registeraccountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij geeft lezingen en cursussen voor accountants. Daarnaast adviseert hij accountants op het gebied van ICT en andere innovaties binnen accountancy. Aanhanger van het gedachtegoed van Proactive Accountants Network. Marcel Spoelstra houdt een blog bij op www.marcelspoelstra.nl.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, value pricing

Tags: accountantskantoor, value pricing

Gerelateerde artikelen

16 oktober 2025

Van Lienden & Kooistra verder als VLK accountants & adviseurs

19 juni 2025

DH Accountants wordt Inspea

22 mei 2025

Van overleven naar leiden: de stap die elk kantoor móét zetten

4 februari 2025

Garanties niet geschonden, geen schadevergoeding voor koper van accountantskantoor

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Teamleider Accountancy 
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Algemeen directeur
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 26.1k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.5k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.3k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 12.4k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.7k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen