Ook de SRA heeft gereageerd op het verzoek van het ministerie van financiën om voorstellen tot vereenvoudiging van het belastingstelsel aan te dragen. De organisatie ziet graag de ondoorzichtigheid van de tarifering in combinatie met de afbouw van de heffingskortingen verdwijnen. Tevens doet de organisatie een voorstel tot vereenvoudiging van de bijtellingsregeling “Auto van de zaak”. Daarnaast heeft de SRA nog 16 overige maatregelen die relatief eenvoudig door te voeren zijn.
Het is voor de gemiddelde burger volkomen ondoorzichtig wat de gevolgen zijn van een bruto salarisverhoging. Nog afgezien van de gevolgen die deze salarisverhoging kan hebben voor allerlei toeslagen, kunnen zelfs de loonbelastinggevolgen niet eenvoudig worden weergegeven. Volgens de SRA is het eenvoudiger en in ieder geval veel duidelijker voor de burger om gewoon de schijven en tarieven aan te passen in plaats van ‘de belastingverhoging’ te verstoppen in de afbouw van de heffingskortingen.
Auto van de zaak
De bijtellingsregeling voor auto’s is volgens SRA niet alleen complex en ingewikkeld, maar leidt ook tot beïnvloeding van het koopmoment van zakelijke auto’s. Volgens de organisatie is dit een ongewenst effect en een ongewenste verstoring van de markt. Ook is de regeling complex en lijkt hij met elke wijziging complexer te worden, aldus de SRA.
De SRA pleit ervoor stappen te zetten naar een eenduidig systeem waarbij alle auto’s, zo snel mogelijk doch uiterlijk per 1 januari 2022 in een gelijk systeem zitten dat naar de toekomst minder afhankelijk is van milieu- en technische ontwikkelingen op korte termijn. Hiertoe stelt de SRA voor het voorgestelde overgangsrecht te vereenvoudigen en alle auto’s na afloop van de termijn van 60 maanden tegen het dan geldende algemene bijtellingspercentage van 22% te belasten. De uitzondering voor auto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2016 zou daarmee dan vervallen.
Overige maatregelen
De SRA heeft ook SRA nog 16 voorstellen gedaan die volgens hen relatief eenvoudig door te voeren zijn en naar hun idee ook vallen binnen de gestelde randvoorwaarden:
- Verschil MKB winst vrijstelling en tbs-vrijstelling (hoogte)
- Verlengen tweejaarstermijn bij verdeling van goederengemeenschap t.a.v. tbs en ab
- Tarieven alleen nog bestaan uit afgeronde percentages
- Tbs vrijstelling verhogen tot bijv. € 50.000 bij re verhoudingen, misschien wel überhaupt voor alle vermogen met een waarde van minder dan € 100.000..
- Verduidelijken vrijstellingen voor alle inkomenscategorieën toepasbaar
- Afschaffen willekeurige afschrijving, verhogen investeringsaftrek
- Ook geruisloze inbreng bij inbreng in bestaande rechtspersoon, ongeacht de aard van de daarin gedreven onderneming. Wel winstsplitsingsregels conform fiscale eenheid etc
- Ook geruisloze doorschuiving voor rechtspersonen
- Afschaffen zelfstandigenaftrek en verhogen MKB en TBS winstaftrek
- Afschaffen stakingsaftrek
- Herintroductie tijdelijke vrijstelling overdrachtsbelasting voor inbreng onroerende zaken die tot tbs vermogen behoren in BV. Dan ook doorschuifregeling van 3.98 18 toepassen.
- Defiscalisering alimentatie
- Zakelijke overwegingen voor fusiefaciliteiten in 18 en Vpb gelijkschakelen aan die in de belastingen van rechtsverkeer
- Giftenaftrek afschaffen
- Heffingskortingen drastisch vereenvoudigen
- Geen invoering wetgeving die gedurende reeks van jaren in werking treedt
Geef een reactie