• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » PwC: BTW-problematiek bij ambtelijke fusieorganisaties blijft bestaan

PwC: BTW-problematiek bij ambtelijke fusieorganisaties blijft bestaan

Fiscaal, Nieuws

25 februari 2016 door Accountancy Vanmorgen

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft recent antwoorden gegeven op Kamervragen over de BTW-plicht van gemeenten bij ambtelijke fusies. In zijn brief geeft hij aan een ruimere toepassing van de koepelvrijstelling te gaan hanteren. Hiermee lijkt de BTW-problematiek bij ambtelijke fusies te zijn opgelost. Er dient zich echter een nieuw BTW-probleem aan: bij de fusieorganisatie is de inkoop-BTW niet langer aftrekbaar.

Nu de fusieorganisatie ook ‘slechts’ het bij de deelnemers normaliter compensabele deel van de BTW mag doorschuiven resteert nog altijd een kostenpost. In het bijzonder het deel van de BTW dat betrekking heeft op het niet-compensabele deel van de deelnemers maar bovendien ook de BTW dat betrekking heeft op de aftrekgerechtigde activiteiten van de deelnemers. Een verruiming van de transparantiemethode kan dit probleem ondervangen.

Achtergrond
De Nederlandse overheid heeft de afgelopen jaren veelvuldig taken en bevoegdheden aan gemeenten overgedragen. Deze decentralisatie heeft de gemeenten veel verantwoordelijkheid gegeven. Om professioneel invulling aan deze taken te geven gaan gemeenten samenwerkingsverbanden aan. Daarnaast zien we dat gemeenten met het oog op het vergroten van de slagkracht, efficiëntie etc. ook via zogenoemde ambtelijke fusies gaan samenwerken, waarbij de ambtenaren van de verschillende gemeenten samenwerken in één fusieorganisatie. Meestal betreft dit een afzonderlijke entiteit in de vorm van een rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: GR).

Tot 15 februari 2016 was de gangbare visie van de Belastingdienst dat een dergelijke GR één prestatie verrichtte aan elk van de deelnemende gemeenten. Deze prestatie was belast met BTW, waardoor de GR over de op de deelnemers te verhalen kosten BTW was verschuldigd. Aangezien tot deze kosten veelal ook de personeelskosten behoren, kregen de gemeenten ook over deze kostencomponent BTW gefactureerd. BTW die voorheen niet aan de orde was als de gemeenten de activiteiten intern uitvoerden met ‘eigen’ personeel. Deze door de GR gefactureerde BTW vormde een kostenpost, voor zover de gemeenten de BTW niet konden verrekenen via de BTW-aangifte dan wel het BTW-compensatiefonds. Daarnaast is ook sprake van een aanvullende financieringslast, voor zover de BTW gecompenseerd kan worden.

Voorbeeld 1:

Twee gemeenten (A en B) gaan met een gelijke inbreng en gelijke kostenverdeling (50 – 50) een ambtelijke fusie aan in de vorm van een GR. Daartoe brengen zij al hun personeel in deze GR onder (exclusief B&W, secretaris etc.). De personeelslasten bedragen € 40 miljoen per jaar, waarover € 8,4 miljoen (21%) BTW is verschuldigd (als onderdeel van de vergoeding voor de door de GR aan de gemeenten verrichtte prestatie). Elke gemeente krijgt de helft doorberekend van de GR. Gemeente A kent een algemeen mengpercentage van 90% (compensatie) – 8% (aftrek) – 2% (kostprijsverhogende BTW). Voor gemeente B geldt een mengpercentage van 91% – 5% – 4%.

Afgezien van de financieringslast, resulteert de BTW over de personeelskostencomponent in een aanvullende last. Voor gemeente A is deze € 84.000 per jaar (2% van 4,2 miljoen) en voor gemeente B € 168.000 (4% van 4,2 miljoen). (De overige BTW is compensabel dan wel aftrekbaar.) In totaal dus (minimaal) een aanvullende BTW-kostenpost van € 252.000 per jaar (exclusief BTW op ingekochte goederen en diensten).

Antwoorden Kamervragen
Op 15 februari jl. zijn de Kamervragen beantwoord. De staatssecretaris van Financiën geeft – mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties – aan het probleem te onderkennen en de BTW-koepelvrijstelling ruimer te gaan uitleggen. Dit door recente uitlatingen van de Europese Commissie inzake de werking van voormelde BTW-vrijstelling.

De koepelvrijstelling wordt van toepassing voor een ambtelijke fusieorganisatie, als de door deze fusieorganisatie te verrichten dienst door deelnemende gemeenten hoofdzakelijk (voor 70% of meer) wordt gebruikt voor onbelaste overheidsactiviteiten of vrijgestelde activiteiten. Verder is, evenals voorheen, vereist dat de koepel alleen de gemaakte kosten naar rato van het aandeel van de leden in de diensten doorbelast.

Toepassing van de koepelvrijstelling mag niet leiden tot concurrentieverstoring tegenover derden (om die reden zijn bepaalde diensten van de koepelvrijstelling uitgezonderd, zoals het verzorgen van de financiële administratie en ICT-diensten). Met de antwoorden zal de visie van de Belastingdienst wijzigen, in die zin dat een ambtelijke fusieorganisatie de koepelvrijstelling kan toepassen op de dienst die zij aan de deelnemende gemeente verricht.

Gevolgen toepassing koepelvrijstelling
Als de GR de koepelvrijstelling toepast brengt zij niet langer BTW aan de deelnemende gemeenten in rekening. Hierdoor blijft dus ook de loonkostencomponent buiten de heffing, hetgeen een voordeel oplevert. Door de koepelvrijstelling kan de GR echter haar inkoop-BTW niet langer verrekenen via de BTW-aangifte. Deze BTW kan zij op basis van de zogenoemde transparantiemethode echter wel ‘doorschuiven’ naar de deelnemende gemeenten, waarop de deelnemende gemeenten deze BTW dan weer kunnen compenseren. Dit doorschuiven is echter enkel (nog) toegestaan voor zover de BTW compensabel is! Het niet compensabele deel en bovendien het aftrekbare deel valt niet door te schuiven en blijft voor de GR een kostenpost die uiteindelijk voor rekening van de deelnemende gemeenten komt.

Voorbeeld 2:

Stel dat binnen voorbeeld 1 de totale inkoop-BTW van de GR € 3 miljoen bedraagt. Deze BTW kan voor ieders aandeel (50%) worden doorgeschoven naar de deelnemende gemeente. Echter alleen voor zover deze compensabel is. Aan gemeente A (90% BCF) wordt dan € 1.350.000 te compenseren BTW doorgeschoven en € 1.365.000 aan gemeente B (91% BCF). Het restant, € 285.000, blijft voor de GR een kostenpost vormen.

Voor zover de gemeenten voorafgaande aan de fusie een bedrag als kostprijsverhogende BTW kenden is geen sprake van een nadeel (2% resp. 4%). Dit is anders voor zover oorspronkelijk sprake is van aftrekbare BTW: 8% voor gemeente A en 5% voor gemeente B. Derhalve resulteert de BTW bij deze fusie tot een totale extra last van € 195.000 (€ 120.000 door aftrekpercentage gemeente A en € 75.000 door gemeente B). Dit terwijl de extra last binnen de voorheen gehanteerde visie € 252.000 bedroeg (exclusief BTW op ingekochte goederen en diensten).

Met de antwoorden is een deel van de BTW-problematiek bij ambtelijke fusies inderdaad opgelost. Er dient zich echter wel een nieuw BTW-probleem aan: bij de GR is de inkoop-BTW niet langer aftrekbaar. Nu ook het niet compensabele deel alsmede het aftrekbare deel van de deelnemers door de GR niet naar deze deelnemers kan worden doorgeschoven resteert nog altijd een kostenpost. Een verruiming van de transparantiemethode kan dit probleem ondervangen.

Bron: PwC

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: BTW, gemeenten, PwC

Tags: BTW, gemeenten, PwC

Gerelateerde artikelen

29 juni 2022

PwC voorziet einde aan historische dip in faillissementen

24 juni 2022

ACM: leverancier moet duidelijk zijn over effect btw-verlaging energie

22 juni 2022

PwC’ers vliegen lang niet meer zoveel

21 juni 2022

Herstructureringsexperts verwachten toename bedrijven bij bijzonder beheer door sancties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • ‘Ook nieuwe box 3-heffing heeft nadelen, vermogensbelasting eenvoudiger’
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants
  • Een op drie IB-ondernemers maakt gebruik van vervallende FOR

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Supervisor Compilation
CROP
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Controleleider  
Scab
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Financial Controller
ENTRPNR
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Partner & Externe Accountant
Coney
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
(Senior) marketeer
Fiscount
Staff Compilation
CROP
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Supervisor Compilation
CROP
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Tax Manager
Crop
Assistent accountant
Rikst
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Assurance
CROP
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Fiscalist
SNP Adviseurs
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Senior IT-Audit Professional
CROP
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Ervaren accountmanager
Fiscount
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Fiscalist
Extendum
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Controleleider in Terneuzen
DRV
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Supervisor Assurance
CROP
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Manager Assurance
CROP
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Relatiebeheerder
Scab
Klantmanager
Finance Plus
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen