Volgens staatssecretaris Eric Wiebes van financiën is het onomstotelijk vast komen te staan dat het Nederlandse fiscale stimuleringsbeleid voor (semi-) elektrische auto’s heeft geleid tot de grootste groei van (semi-) elektrische auto’s in Europa.
Dat schrijft de staatssecretaris in de Nota naar aanleiding van het verslag Wet uitwerking Autobrief II.
Onderzoeksconsortium PRC/TNO is gevraagd een inschatting te maken van de gevolgen van de voorgenomen beleidsmaatregelen van Autobrief II op de nieuwverkopen van elektrische auto’s voor de periode 2017-2020. Uit dit onderzoek komt naar voren dat er naar verwachting circa 90.000 tot 110.000 (PH)EV’s (plug-in hybrid electric vehicles) op de weg zijn in 2020. Het jaarkilometrage van het (semi-) elektrische wagenpark zal met het beleid uit Autobrief II tussen begin 2017 en eind 2020 met 65% tot 95% stijgen naar circa 1 tot 2 miljard elektrische kilometers in 2020.
Eerrder verwachtte PRC/TNO dat het aantal (PH)EV’s eind 2015 zou zijn opgelopen tot 70.000 en eind 2016 tot 90.000. Uit recente cijfers blijkt echter dat deze groei fors groter is dan initieel gedacht: op 31 januari 2016 is het aantal PHEV’s in Nederland namelijk gestegen tot 91.430. Bovendien is het aantal nieuwverkochte (PH)EV’s in Nederland volgens de meest recente cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) in 2015 met maar liefst 193,4% (absoluut: 43.441 voertuigen) gestegen ten opzichte van 2014.
Deze groei van nieuwverkopen van (PH)EV’s in Nederland is daarmee zowel percentueel als in absolute aantallen flink hoger dan bijvoorbeeld Duitsland (79%, absoluut: 23.481), Frankrijk (83%, absoluut 22.876) en Noorwegen (70,6%, absoluut: 33.721). Daarmee is volgesn Wiebes onomstotelijk vast komen te staan dat het Nederlandse fiscale stimuleringsbeleid voor (semi-) elektrische auto’s heeft geleid tot de grootste groei van (semi-) elektrische auto’s in Europa.
90% wagenpark gaat erop vooruit
Volgens Wiebes is het moeilijk te voorspellen hoe groot het deel van het Nederlandse wagenpark in 2020 zal zijn, maar naar verwachting zal in 2020 ongeveer 90% erop vooruitgaan met Autobrief II. Voor het overgrote deel van het wagenpark zijn alleen de verlaging van de MRB met 2%, de afbouw van BPM met 12% en de verlaging van het algemene bijstellingspercentage van 25% naar 22% van belang. Enkele categorieën krijgen te maken met een lastenverzwaring, zoals oude, vervuilende diesels, conventionele hybrides waarvan de gewichtscorrectie komt te vervallen en plug-in hybrides.
Geef een reactie