Donderdagochtend kwam KPMG als eerste met het bericht waarin zij zich de facto neerlegden bij de boete van de AFM, hun fouten min of meer toegaven en nog even de maatregelen bevestigden die ze inmiddels genomen hebben om de kwaliteit van hun werk te verbeteren. Tot nu toe het enige kantoor dat zo reageert.
Bij elkaar € 6 miljoen boete voor 4 kantoren is niet niks. De boetes van de AFM roepen vragen op. Wat mij betreft niet of de boetes wel of niet terecht zijn. Voor het gemak ga ik er van uit dat de AFM gelijk heeft met haar bevindingen.
Drie dingen vallen mij op:
- PWC en EY roepen ‘ja maar’ en zetten de hakken in het zand.
- Deloitte houdt nog even het kruit droog.
- KPMG gaat het dispuut met de AFM niet aan!
KPMG heeft het in de afgelopen jaren natuurlijk flink voor de kiezen gekregen. Of anders gezegd: menig scheve schaats van KPMG is op straat komen liggen. KPMG lijkt er een les uit te hebben getrokken. Erken je fouten en ervaar de nasleep – boetes, negatieve publiciteit – als een vervelend fact of life. Maar probeer wel kenbaar te maken dat je als organisatie geleerd hebt en maatregelen hebt genomen. Dat lijkt mij op voorhand een verstandiger strategie dan de lijn die PwC en EY kiezen door de hakken in het zand te zetten en nadrukkelijk vraagtekens te zetten bij de door de toezichthouder opgelegde boete. Geld betalen doet immers pijn en de imagoschade van een boete is ook niet leuk.
Timing AFM
Je kunt natuurlijk ook best wel vraagtekens zetten bij de boetes en vooral de timing van de AFM. Onderzoek is begonnen in 2013. Publieke bekendmaking in september 2014, voornemens boete uitdelen bekendgemaakt in augustus 2015. Eind maart 2016 boete uitdelen. Duurt dus best wel lang. Al met al een traject van bijna 3 jaar. Kon dat niet sneller? Maar goed daar zullen ‘overwegingen van zorgvuldigheid’ ongetwijfeld een doorslaggevende rol hebben gespeeld.
Punt voor KPMG
Inmiddels liggen er wel al weer andere conclusies van diezelfde AFM. ‘Accountants worden braver’ schreven we in oktober naar aanleiding van AFM-onderzoeken bij dezelfde groep kantoren.
Toch vind ik het een beetje dom van EY en PwC. Immers als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten. En in de publiciteit is dit een slag die grote accountantskantoren – sowieso bijna ieder kantoor- nooit gaan winnen. Je kunt wachten op de ’Zie-je-wel’ en de ‘Hoe-zit-het-met-het-lerend-vermogen-van-accountants?’ reacties. En als we het dan hebben over herstel van vertrouwen, dan wordt dat een lastige. Ontkennen dat er dingen fout gingen is immers moeilijk en ook niet terecht. Toegeven van fouten, boetes maar met een gelaten gezicht incasseren – of beter gezegd betalen – en maatregelen laten zien die je neemt om diezelfde fouten uit het verleden in de toekomst te voorkomen is een betere tactiek. Misschien nog geen gelijkmaker in de wedstrijd Vertrouwen – KPMG, maar wel een punt voor de club uit Amstelveen.
Geef een reactie