De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) komt met een Autoregeling OK-keurmerk. Met het keurmerk laat een werkgever aan haar medewerkers goed werkgeverschap zien op het gebied van mobiliteit.
In de afgelopen acht jaar heeft VZR honderden autoregelingen gezien en beoordeeld. Volgens de vereniging is er een groot verschil in kwaliteit op het gebied van autoregelingen. De meeste autoregelingen zijn in de optiek van VZR te veel in het voordeel of vanuit het standpunt van de werkgever opgesteld.
VZR heeft al een blauwdruk voor autoregelingen gemaakt. Ook toetst VZR de autoregelingen op afwijkende bepalingen. Door het combineren van al die ervaringen is nu een benchmark samengesteld. Met de benchmark wordt de autoregeling getoetst op de meest voorkomende knelpunten. Het resultaat wordt kort beschreven en uitgedrukt in een cijfer op de schaal van 0 tot 10. Iedere berijder of wagenparkbeheerder kan op de site van VZR zelf de autoregeling toetsen. Scoort de autoregeling het cijfer “7” of hoger, dan komt deze in aanmerking voor het “Autoregeling OK” keurmerk.
Met het keurmerk laat een werkgever aan haar medewerkers goed werkgeverschap zien op het gebied van mobiliteit. Voor de werknemers of potentiële werknemers is het een signaal dat het een autoregeling betreft waar de VZR achter staat en die geen onverwachte (financiële) risico’s met zich meebrengt. Voorzitter Jan van Delft over het keurmerk: ‘Het VZR-arrest (gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 16-02-2016) heeft ons in onze overtuiging versterkt dat de ontwikkeling van het Autoregeling OK een goede zaak is. Duidelijkheid voor zowel werkgever als werknemer.’
VZR-arrest
Het VZR-arrest gaat over een assistent-accountant die bij uitdiensttreding en het inleveren van haar Peugeot 107 een afkoopsom aan haar werkgever moest betalen van € 6.500,-. In een eerdere uitspraak van de rechtbank bleek al dat bij een getekende overeenkomst een afkoopsom wel rechtsgeldig is, maar dat de BTW over de afkoopsom niet doorbelast mag worden aan de werknemer. In hoger beroep wordt er paal en perk gesteld aan de hoogte van de afkoopsom. Deze mag hoogstens de daadwerkelijke schade bedragen. Daarnaast is de werkgever verantwoordelijk richting de leasemaatschappij om dit uit te onderhandelen en dit onderbouwd aan te tonen.
Geef een reactie