De sector Automotive krijgt in 2016 en 2017 te maken met een kater. Na een uitzonderlijk 2015 krimpt de markt tot 415.000 auto’s in 2016 en 395.000 auto’s in 2017.
Dat schrijft ING Economisch Bureau in haar sectorprognose Automotive.
Aanscherping van de bijtelling per 2016 leidde in 2015 tot een run van de zakelijke markt op nieuwe auto’s. Hierdoor kende 2015 een sterk einde, maar is het begin van 2016 zwak. Verdere krimp dreigt in 2017 door een lagere zakelijke vervangingsvraag. De focus van de sector verschuift daarom naar de particuliere markt. Met name private lease wordt gezien als middel om terughoudende consumenten weer de showroom in te trekken.
Record in 2015
De sector Automotive zag in 2015 de omzet in nieuwe auto’s met 25% stijgen tot 13,9 miljard euro. Voor zakelijke rijders was het de laatste kans bepaalde modellen nog tegen een (zeer) laag bijtelling percentage te registreren. De aanschafwaarde van nieuw geregistreerde personenauto’s steeg in 2015 tot een gemiddelde van ruim 31.000 euro. In de zakelijke markt groeide dit gemiddelde zelfs tot ruim 34.200 euro per auto.
Het naar voren halen van registraties (naar 2015) gaat ten koste van de aantallen in 2016. ING Economisch Bureau verwacht in 2016 een daling van de markt naar 415.000 registraties. In 2017 daalt de zakelijke vervangingsvraag en krimpt de markt verder tot 395.000 registraties. Ook omdat de particuliere markt terughoudend is. Inspanningen om particulieren toch te verleiden tot nieuwe auto’s nemen daarom toe. Met name private lease (operationele autolease aan consumenten) wordt meer en meer gezien als middel om de particuliere markt nieuw leven in te blazen. Zowel vraag als aanbod ontwikkelen zich in hoog tempo. ING Economisch Bureau sprak reeds eerder de verwachting uit dat het aantal private lease contracten groeit tot 100.000 in 2020.
Milieu
Marinus van der Meer, Sectormanager Automotive bij ING: ‘Het is niet alleen belangrijk voor de sector Automotive dat de particuliere markt op gang wordt geholpen. Ook het milieu is gebaat bij vernieuwing van het wagenpark.’ De gemiddelde leeftijd van het wagenpark passeerde in 2015 de grens van 10 jaar. Dit leidt er mede toe dat de gemiddelde uitstoot van alle personenauto’s in Nederland slechts langzaam daalt.
Geef een reactie