Een nieuwe AA-opleiding, vooral bedoeld voor studenten die opleiding en werk met elkaar willen combineren. Niet alleen voor afgestudeerden van een bacheloropleiding Accountancy, maar ook voor anderen. In gesprek met Jurroen Cluitmans noemt hij als voorbeeld een student van de Hotelschool die na het afsluiten van die studie toch een accountantsopleiding wil volgen en inmiddels aan zijn eerste baan bij een lokaal accountantskantoor is begonnen.
Jurroen Cluitmans is sinds 1 april werkzaam bij Full•Finance. Hij is initiatiefnemer van de nieuwe Full•Finance deeltijdopleiding accountancy, stelt dat bestaande deeltijd accountancy-opleidingen niet matchen met de mkb-praktijk. ‘Het opleidingsprogramma en de eindtermen zijn te veel een kopie van de Nyenrode opleiding. Dat sluit niet aan op de MKB-praktijk van accountantskantoren.’ Assurance en IFRS, of management control en bestuurlijke informatievoorziening gericht op het grootbedrijf speelt daar nauwelijks, of volgens hem ‘beter gezegd’ geen rol.
‘In het huidige opleidingsprogramma begint een deeltijdstudent vaak met juist die vakken. Terwijl als hij maandag weer terug is op zijn werk dan bestaan de werkzaamheden uit: dossiers ordenen, boekhoudingen op orde brengen, een fiscale aangifte,’ stelt Cluitmans. Kortom, opleiding en praktijk sluiten volstrekt niet op elkaar aan. Er is behoefte aan een opleiding voor jonge mensen die op vrijdag naar school gaan en op maandag op hun werk komen.
Anderhalf been in de praktijk
Er is volgens Cluitmans behoefte aan een opleiding die met ‘anderhalf been in de praktijk staat.’ Nog steeds zijn er boeken over bestuurlijke Informatievoorziening en ICT waarin nog het verschil wordt uitgelegd tussen een stand alone pc en een server.
Eindtermen
De eindtermen voor de AA-opleiding zijn inmiddels wel geactualiseerd, echter het AA-onderwijs moet de omslag nog maken. Met de invoering van nieuwe eindtermen zijn niet onmiddellijk alle studieboeken en alle docenten omgeturnd. Ook kent het accountancyonderwijs nog veel docenten die relatief ver afstaan van de praktijk en met een werkervaring van 10 of soms 20 jaar geleden. De nieuwe opleiding moet daar verandering in brengen. Enerzijds door docenten aan te trekken die veel dichter bij de huidige MKB-praktijk staan, anderzijds door curriculum en lesmateriaal echt te vernieuwen.
Van boekhouden en BTW-aangifte naar consolidatie
Cluitmans geeft daar een paar voorbeelden. Wanneer jonge praktijkstudenten op een kantoor beginnen krijgen ze nog niet de meest ingewikkelde klussen het begint met boekhouden en eenvoudige fiscale aangiften. ‘Begin daar dan ook mee in het curriculum,’ is zijn stelling. ‘Met eerst de lessen boekhouden, jaarverslaggeving en belastingrecht kunnen studenten meteen in hun werk aan de slag. Theorie en praktijk ondersteunen elkaar.’
Hij is ook een tegenstander van afsluitende blokken in het curriculum. Heb je één keer belastingrecht of BTW gehad, dan komt dat later niet meer terug. De nieuwe opleiding van Full•Finance krijgt een concentrische opbouw. Dat komt erop neer dat onderwerpen verderop in de opleiding terugkomen en ook ankertjes krijgen naar aanpalende onderdelen in het curriculum. Hij noemt een voorbeeld: ‘Administraties worden bijgehouden omdat er uiteindelijk een jaarrekening opgesteld moet worden, er moet een BTW-aangifte of een IB- of VpB-aangifte worden gedaan en de ondernemer wil management informatie. Wanneer de docent omzetbelasting geen kaas heeft gegeten van journaalposten heeft dat in de kennisoverdracht niet zo veel zin. En het omgekeerde is natuurlijk ook waar.’
In de opleidingspraktijk betekent dat een meer geïntegreerde aanpak voor deze onderwerpen. Naarmate de student vordert wordt de aanpak complexer. Het begint bij inkoop en verkoop en naarmate de student vordert komt daar consolidatie bij, intercompany pricing, internationale verrekeningen e.d. bij. Maar opnieuw komen dan weer alle onderwerpen langs.
Algemene economie komt in de nieuwe opleiding veel meer in het kader te staan van ondernemingsfinanciering. En in het eindstadium van de opleiding gaat het dan niet alleen om feitelijke kennis van ondernemingsfinanciering maar bijvoorbeeld ook om het daadwerkelijk in de praktijk kunnen begeleiden van een financieringsaanvraag van een ondernemer.
Ethiek staat inmiddels ook in het curriculum, ook daar pleit Cluitmans ervoor om dit veel meer te integreren in totale kennisaanbod. ‘Welke morele dilemma’s kun je tegenkomen? Wat vind je van een bepaalde belastingconstructie of mag je en wil je een bepaalde transactie buiten de boeken houden?
Welke groep studenten wil je aantrekken?
‘In het post HBO-segment is een redelijke groep 23/24 jarigen die net op een accountantskantoor is gaan werken. Hun achtergrond is divers. Niet alleen bachelors accountancy of bedrijfseconomie, maar ook mensen met Hotelschool, een pedagogische opleiding of technische bedrijfskunde. Die groep willen we bedienen met een praktijkgerichte opleiding. Dat is dus een andere opleiding dan die van het Nyenrodestramien, die zich richt op de 17 en 18 jarige die goed is in cijfers en dat leuk vindt. We zien dat accountantskantoren weer meer oog krijgen voor diversiteit en zoeken naar mensen met verschillende achtergronden. Daar willen we op inspelen.
Geef een reactie