Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft voor de plannen in Autobrief II gestemd. Twee amendementen zorgden voor nog wel een aantal wijzigingen in de oorspronkelijke plannen.
Afgelopen dinsdag was de stemming in de Tweede Kamer van de plannen die, zoals Wiebes het eerder noemde, ‘voor de grootste opschoningen van de autobelastingen ooit’ zorgen. Door twee aangenomen amendementen werden de plannen nog wel iets aangepast.
Zo wordt met het amendement van de leden Carola Schouten en Ed Groot geregeld dat voor PHEV’s de motorrijtuigenbelasting voor de jaren 2019 en 2020 de helft van het reguliere tarief blijft bedragen. In de eerdere plannen zou dat voordelige tarief in 2019 overgaan in een driekwartstarief. Dat is nu met een jaar uitgesteld.
Een ander aangenomen amendement van Schouten regelt dat de dieseltoeslag in artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 niet meedeelt in de verlaging die is voorzien voor de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) in de jaren 2017 tot en met 2020. De opbrengsten hiervan worden aangewend om de BPM-tarieven in de jaren 2017 tot en met 2020 niet met in totaal structureel 12,2 percent te verlagen, maar met 14,7 percent. De dieselauto’s waarvoor deze toeslag geldt, profiteren al van de generieke BPM-verlaging, daarom is een verlaging van de dieseltoeslag niet nodig. Daarnaast wordt de opbrengst van het niet verlagen van de dieseltoeslag gebruikt voor een verdere verlaging van alle BPM-tarieven.
D66 is zeer kritisch over de wijziging van de autobelastingen en stemde tegen het plan. Volgens de partij neemt de CO2-uitstoot van het totale wagenpark met 10% toe, neemt de CO2-uitstoot van nieuwe leaseauto’s met maar liefst 22% toe en komen er volgens TNO 100.000 minder elektrische auto’s..
Het is de bedoeling dat de Wet uitwerking Autobrief II op 1 januari 2017 in werking treedt
Geef een reactie