‘Het ligt niet voor de hand om op kortere termijn aanvullende nationale, fiscale stimuleringsmaatregelen te treffen ten behoeve van CO2-reductie.’ Dat schrijft staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën in de Memorie van Antwoord bij de Autobrief II.
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), de Algemene Rekenkamer, de OESO en het onderzoeksconsortium Policy Research Corporation en TNO (PRC/TNO) hebben geconcludeerd dat de fiscale stimulering van (zeer) zuinige auto’s effectief, maar niet efficiënt is. Het rapport Kansrijk Mobiliteitsbeleid bevestigt deze conclusie en onderschrijft tevens de constatering van de OESO dat, als gevolg van het waterbedeffect, de klimaatwinst van het Nederlandse fiscale beleid vanuit internationaal perspectief niet als effectief moet worden beoordeeld. Verder verwacht het rapport dat het wagenpark in de komende jaren zuiniger zal worden als gevolg van Europees bronbeleid. Het kabinet onderstreept deze conclusies, zo schrijft Wiebes. Met de Autobrief II heeft het kabinet zich ten doel gesteld het fiscale autobeleid meer complementair te maken aan Europees bronbeleid. ‘Gelet op het bovenstaande ligt het niet voor de hand op kortere termijn aanvullende nationale, fiscale stimuleringsmaatregelen te treffen ten behoeve van CO2-reductie,’ aldus de staatssecretaris.
Wiebes gaat in de Memorie van Antwoord verder nog in op vragen van de verschillende fracties over de doelstellingen, het werkprogramma, belastingerosie, budgettair neutrale herziening, hybridisering & elektrificering, de moties Neppérus, Schouten/Groot en Jan Vos, BPM-verlaging, het trekvermogen van een caravan, bijtelling, markteffecten en de lange termijn.
Geef een reactie