De Tweede kamer steunt het wetsvoorstel “Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen” van minister Dijsselbloem van Financiën waarmee hij Europese regels voor de accountancysector wil vastleggen.
De regeling heeft tot doel de kwaliteit van binnen de EU verrichte wettelijke controles te verbeteren. Tevens beoogt de richtlijn het vrije verkeer van goederen en diensten en de vrijheid van vestiging binnen de interne markt verder te versterken door externe accountants en accountantskantoren in staat te stellen hun diensten inzake wettelijke controle onder bepaalde voorwaarden aan te bieden in een andere lidstaat dan die waar zij zijn toegelaten.
Volgens Dijsselbloem werkt de wetgeving pas echt als in de sector het besef doordringt dat het beter moet. In de accountantswereld ziet hij dat besef groeien, zo zegt hij tijdens het debat in de Tweede Kamer.
Zorgen over verschillende rollen AFM
VVD-Kamerlid Aukje de Vries maakt zich zorgen over de verschillende rollen die de AFM krijgt: regels stellen, toezicht houden en rechtspreken. Ze vraagt zich af of een zware bevoegdheid als het ontslaan van een externe accountant niet thuishoort bij de bestuursrechter in plaats van de AFM. Wouter Koolmees, Kamerlid D66, wil weten of men tegen zo’n besluit in beroep kan gaan.
Dijsselbloem meldt dat als er bezwaar wordt aangetekend, het besluit wordt opgeschort tot het moment dat die rechterlijke procedure is doorlopen. De Raad van State had hierop aangedrongen. De minister wijst er tevens op dat het niet gaat om ontslag, maar om het moeten beëindigen van de opdracht tot controle. Besluiten van de AFM zullen zo veel mogelijk openbaar worden gemaakt.
Buitenlandse accountantskantoren
Met de nieuwe wet kunnen buitenlandse accountantskantoren makkelijker controles uitvoeren bij Nederlandse bedrijven. PvdA-lid Nijboer vraagt tijdens het debat hoe de kwaliteit van die controles wordt geborgd. Dat is een taak van de AFM, antwoordt Dijsselbloem. Een buitenlandse vestiging van een Nederlands accountantskantoor mag advieswerk verrichten voor een Nederlands bedrijf. Maar omdat de controle- en adviestaak niet in dezelfde hand mogen zijn, mag de Nederlandse tak van het accountantskantoor vervolgens geen controle bij het bedrijf uitvoeren.
Uitstel implementatietermijn
De implementatietermijn voor de regeling was vastgesteld op 17 juni 2016. Deze datum was echter neit haalbaar, omdat het implementatieproces van de betreffende Europese wetgeving veel tijd in beslag heeft genomen. Bij te late implementatie bestaat de kans dat er een infractieprocedure wordt gestart door de Europese Commissie. De belangrijkste juridische consequentie van te late implementatie is dat de AFM niet direct vanaf 17 juni is aangewezen als toezichthouder op de bepalingen uit de verordening. De toezichthouder kan na de datum van inwerkingtreding van de verordening wel toezicht uitoefenen ten aanzien van handelen of nalaten in strijd met plichten uit de Implementatiewet gedurende de periode van 17 juni tot datum inwerkingtreding, maar in deze periode nog geen punitieve handhavingsbevoegdheden toepassen. Ook zal tijdelijk een aantal bepalingen die vanwege de rechtstreekse werking van de verordening geschrapt worden in de Wta blijven staan naast de bepalingen uit de verordening tot het moment van inwerkingtreding van de implementatiewet. Dit leidt niet tot problemen voor de naleving of handhaving van de betreffende verplichtingen, schreef Dijsselbloem eerder.
Motie Nijboer
De Kamer nam ook een motie aan van PvdA’er Nijboer waarin hij de regering vraagt met universiteiten en de accountancysector in gesprek te gaan om te komen tot meer hoogleraren zonder nevenfuncties in deze sector.
De Kamer stemt op 28 juni over het wetsvoorstel en de ingediende motie.
Geef een reactie