Een meerderheid van de Eerste Kamer heeft dinsdag het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II aangenomen. SP, Groen Links en D66 stemden tegen.
Het wetsvoorstel bevat een uitwerking van de maatregelen van Autobrief II. De voorgestelde lijn van Autobrief II is dat alleen de substantieel zuinige auto’s nog fiscaal gestimuleerd worden en dat de hybride auto steeds meer als gewone auto behandeld gaat worden. In het wetsvoorstel wordt het algemene bijtellingspercentage voor nieuwe auto’s vanaf 2017 verlaagd van 25 naar 22. De kortingen op de bijtelling op basis van de Co2 uitstoot worden voor nieuwe auto’s stapsgewijs afgebouwd.
Ten opzichte van de Autobrief II zijn er twee aanpassingen. In plaats van een kilocorrectie van 300 kg voor plug-in hybride voertuigen in de mrb, die in 2019 en 2020 zou gelden, is er gekozen voor een driekwarttarief. Verder is het overgangsrecht inzake de bijtelling vereenvoudigd.
Motie-Koffeman
De motie-Koffeman (PvdD) is dinsdag door de indiener aangehouden. In de motie wordt de regering verzocht met een plan van aanpak te komen om exportvoordelen voor (semi) elektrische auto’s in te perken en de Kamer daarover binnen 6 maanden te rapporteren.
Inwerkingtreding
Het is de bedoeling dat de Wet uitwerking Autobrief II op 1 januari 2017 in werking treedt.
Geef een reactie