Accountants zijn vandaag de dag geobsedeerd door regels, vooral uit angst voor toezichthouder AFM. Bestuurders van Nederlandse bedrijven klagen dat een zinvol gesprek met hun accountant steeds moeilijker wordt, omdat de regels en de dossiers momenteel belangrijker lijken te zijn dan de klant. Zo meldt vandaag het Financieele Dagblad.
Hervormingen
Als reactie op de financiële crisis in 2008 en een reeks affaires in de afgelopen jaren, zoals bijvoorbeeld Vestia, Econcern en DSB, heeft Den Haag nieuwe regelgeving opgesteld. De AFM heeft boetes uitgedeeld en de sector zelf is bezig om diverse hervormingen door te voeren. Accountants zijn van mening dat ze de goede kant op gaan en ook de AFM heeft zich eind vorig jaar positief uitgelaten over de vorderingen.
Ontevreden klanten
Toch blijkt dat klanten minder tevreden zijn. Volgens hen verkeren accountants momenteel in een angstpsychose. Uit angst om de regels niet goed te dienen, vergeten ze wat het beste is voor de klant en dreigen ze de grote lijn uit het oog te verliezen.
Lees het hele artikel.
Geef een reactie