Zolang de gesprekken over modelcontracten nog gaande zijn, is er geen risico op boetes of naheffingen. Dat verzekerde staatssecretaris Wiebes de Tweede Kamer in het donderdag gehouden debat over duidelijkheid van ZZP-contracten.
De invoering van de Wet DBA moest zorgen voor meer duidelijkheid en zekerheid vooraf. Maar de wet bleek niet het einde maar het begin van de discussie, constateerde Omtzigt (CDA) tijdens het debat. Veel ZZP’ers en hun opdrachtgevers zijn onzeker geworden: beschouwt de Belastingdienst ons contract nou wel of niet als een schijnconstructie?
Groep breder dan verwacht
De groep die (onbewust) niet volgens de wet werkt, blijkt breder dan verwacht, stelt Wiebes. De afgelopen jaren zijn we het zicht kwijtgeraakt op wat zelfstandigheid precies is. Daarom wordt ook de tijd, van 1 mei 2016 tot 1 mei 2017, voor een goede invoering van de wet DBA genomen, aldus de staatssecretaris.
Onzekerheid zo snel mogelijk wegnemen
De Kamerleden vragen zich af hoe de ontstane onzekerheid zo snel mogelijk weggenomen kan worden, zodat ZZP’ers weer opdrachten krijgen. Een groot deel voldoet aan de regels en kan gewoon aan het werk, benadrukt Wiebes. Van Weyenberg (D66) en Schouten (ChristenUnie). Doen de suggestie om goedwillende opdrachtgevers en ZZP’ers de verzekering te geven dat ze geen boetes en naheffingen krijgen. Zolang de gesprekken over modelcontracten nog gaande zijn, zo reageert de staatssecretaris, is er geen risico op boetes of naheffingen.
Wiebes wacht aanbevelingen af
De staatssecretaris wil nog geen uitspraak doen over hoe het nu verder moet met de wet. Hij wil de aanbevelingen van de commissie-Boot over de modelovereenkomsten afwachten. Naar verwachting komen deze in december. Dan is duidelijk wat conform de wet is en wat niet. Voor het kerstreces stuurt hij de Kamer een brief over de stand van zaken in verschillende sectoren.
De Kamer stemt op 4 oktober over de ingediende moties.
ParaZiet zegt
Er is nu een opsomming van wat o.m. gezag kan zijn. Maak ook eens een opsomming waaraan de ondernemer herkenbaar is.
Behalve dat hij (of zij) zich in het eigen voertuig zal verplaatsen en eigen gereedschappen heeft (en ook meebrengt) enz enz vraag dan eens naar de offerteprocedure, de toepasselijke algemene voorwaarden en de wijze van gunning. Dan valt een door de opdrachtgever “gedwongen” ZZPér al snel door de mand.