Er is weinig kennis bij werkgevers over sociale verzekeringsregelingen. Hierdoor worden overheidssubsidies voor werknemers vaak onbenut. Dat concludeert wereldwijd adviesbureau Willis Towers Watson.
Veertig procent van de Nederlandse organisaties heeft geen idee op welke sociale regelingen en subsidies zij een beroep kunnen doen voor hun werknemers. Slechts een kleine 10 procent geeft aan precies te weten welke regelingen er bestaan. Een derde van de organisaties die zich wil verdiepen in de beschikbare regelingen en mogelijkheden, heeft geen idee waar zij deze informatie kunnen vinden. Ook vindt 43% van de bedrijven dat de centrale overheid de verantwoordelijkheid moet nemen om bedrijven proactief te informeren over deze regelingen.
Inzicht werknemersbestand
Naast een gebrek aan kennis over de sociale regelingen, hebben werkgevers vaak ook beperkt inzichtelijk hoe hun eigen werknemerspopulatie eruit ziet. Zo weet ruim een kwart niet of hun bedrijf voldoet aan het quotum arbeidsbeperkten van de Participiatiewet. Daarnaast weet nog eens een kwart niet wat deze wet is of wat het daaraan gerelateerde quotum inhoudt.
Werkgever niet in control
Van de organisaties die wel gebruik maken van sociale verzekeringen, controleert bijna de helft pas achteraf of er regelingen zijn gemist. ‘Hierdoor worden veel regelingen niet benut omdat een deel moet worden aangevraagd op korte termijn nadat iemand in dienst is getreden. Veel organisaties lopen achter de feiten aan en zijn niet in control. Bedrijven laten hierdoor mogelijkheden en geld liggen. Bovendien missen de stimuleringsmaatregelen van de overheid hierdoor hun doel’, vertelt Lex Moerings, Head of Health and Benefits bij Willis Towers Watson Nederland.
Het bedrijf vroeg ruim 700 Nederlandse organisaties met meer dan 250 werknemers naar hun kennis van sociale verzekeringsregelingen en de mate waarin zij daar gebruik van maken.
Geef een reactie