Nederland heeft grote moeite om de internationale afspraken over de uitwisseling van informatie over rulings tijdig na te komen. Toch blijven we vastberaden om de afspraken na te komen. Dat geeft staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën aan in een Kamerbrief over de stand van zaken met betrekking tot de uitwisseling van informatie over rulings.
In november vorig jaar gaf Wiebes al aan dat de Belastingdienst de deadlines voor uitwisseling van informatie voor bestaande rulings in zowel OESO- als EU-verband niet haalt. Wiebes geeft hiervoor verschillende oorzaken:
- Het merendeel van de rulings is niet centraal geregistreerd, waardoor belastinginspecteurs handmatig hun dossiers moeten doorlopen (naar schatting zo’n 13.000 dossiers).
- Het invullen van de standaardformulieren veroorzaakt vertraging.
Ondanks het niet halen van de deadlines blijft Wiebes vastberaden om te voldoen aan de internationaal gemaakte afspraken over de uitwisseling van informatie over rulings. De afgelopen maanden is er op ambtelijk niveau contact geweest met het OESO-secretariaat van het Forum on Harmful Tax Practices (FHTP) om een werkbare afspraak te maken voor de uitwisseling van informatie. Het OESO-secretariaat begrip getoond voor de situatie. In overleg is besloten om de landen die deelnemen aan het FHTP te melden dat Nederland vastberaden is te voldoen aan de afspraken, uitleg te geven over de vertraging, en te informeren wanneer de Belastingdienst kan voldoen aan de afspraken. Met het OESO-secretariaat is afgesproken dat de informatie uiterlijk per 31 december 2017 wordt uitgewisseld.
Wiebes laat verder weten dat de Belastingdienst een aantal stappen heeft ondernomen om het proces van uitwisseling van informatie over rulings te versnellen:
- Belastingplichtigen en –adviseurs zijn en worden betrokken bij het invullen van de standaardformulieren over bestaande en nieuwe rulings.
- Door de Belastingdienst is een handreiking ontwikkeld die belastingplichtigen helpt bij het invullen van het standaardformulier. Deze is en wordt op verzoek aan belastingplichtigen en belastingadviseurs verstrekt.
- Aan inspecteurs is en wordt interne voorlichting gegeven over het proces van het identificeren van rulings waarover informatie moet worden uitgewisseld en het invullen van het standaardformulieren.
- Voor het invullen van niet door belastingplichtige ingevulde standaardformulieren (met name voor Advance Pricing Agreements (“APA’s”) is een aparte task force ingesteld.
Bron: kamerbrief
Geef een reactie