Minister Dijsselbloem van Financiën heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Aanvullende maatregelen accountantsorganisaties, het daarbij horende Nader Rapport, de Memorie van Toelichting en het advies van de Raad van State gestuurd.
Met het wetsvoorstel worden aanvullende wettelijke maatregelen genomen om de kwaliteit van de accountantscontrole te verbeteren. De maatregelen zien met name op de governance van accountantsorganisaties en de bevoegdheden van de AFM. Het wetsvoorstel heeft gevolgen voor accountantsorganisaties, externe accountants en controlecliënten.
Verplicht stelsel van onafhankelijk intern toezicht
In het wetsvoorstel wordt het wettelijk vastleggen van een verplicht stelsel van onafhankelijk intern toezicht met duidelijk omschreven bevoegdheden door het kabinet noodzakelijk geacht bij accountantsorganisaties die deze controle verrichten.
Geschiktheidseis
De governance van deze accountantsorganisaties wordt verder versterkt door de introductie van een geschiktheidseis voor dagelijks beleidsbepalers. Tevens voor personen die fungeren als dagelijks beleidsbepaler van het binnen het netwerk hiërarchisch hoogste netwerkonderdeel met zetel in Nederland dat invloed uitoefent op het beleid van de accountantsorganisatie. En daarnaast voor den de personen die belast zijn met het interne toezicht. Deze geschiktheid wordt getoetst door de AFM.
Wijziging BW
In het voorstel wordt ook opgenomen dat het bestuur van een controlecliënt niet langer primair bevoegd is om de opdracht voor de wettelijke controle te verlenen aan de accountant, maar enkel de algemene vergadering van aandeelhouders, of de raad van commissarissen. Enkel wanneer een algemene vergadering, of raad van commissarissen ontbreekt, is het bestuur bevoegd. Het wetsvoorstel bevat hiertoe een wijziging van het Burgerlijk Wetboek (BW).
Resultaten delen met auditcomité
Daarnaast stelt het kabinet voor om accountantsorganisaties te verplichten om de resultaten van een toetsing van een controledossier op grond van artikel 48a, derde lid, te delen met het auditcomité, indien de betreffende controlecliënt een oob is. Bovendien wordt het als lacune in de bestaande wetgeving beschouwd dat het niet verplicht is voor accountantsorganisaties en externe accountants om herstelmaatregelen te treffen, indien tekortkomingen worden gesignaleerd bij het verrichten van wettelijke controles.
Verlenging verjaringstermijn tuchtzaken
Tevens wordt voorgesteld om de mogelijkheden voor informatieuitwisseling tussen de AFM en andere instanties uit te breiden ter versterking van de integriteit van de financiële sector. Ten slotte wordt een aantal wijzigingen in de Wet tuchtrechtspraak accountants (Wtra) voorgesteld, waaronder een verlenging van de verjaringstermijn in tuchtzaken. Voorgesteld wordt de absolute verjaringstermijn voor tuchtklachten ten aanzien van accountants te handhaven op zes jaar en de subjectieve termijn van drie jaar te schrappen.
Geef een reactie