Minister Hoekstra (Financiën) heeft maandag het ontwerpbesluit Aanvullende maatregelen accountantsorganisaties naar de Tweede Kamer gestuurd. Ook de Eerste Kamer is ingelicht. In het besluit zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van de consultatie eerder dit jaar.
In het besluit zijn de in 2014 aangekondigde maatregelen vervat die de kwaliteit en de onafhankelijkheid van de (OOB-)accountantscontrole moeten verbeteren. De nieuwe wet was eerder voorzien voor 1 januari, maar wordt nu naar verwachting ingevoerd per 1 juli 2018. In de wet wordt de plicht voor OOB-accountants opgenomen om een stelsel van onafhankelijk intern toezicht in te richten. Daarnaast komt er een geschiktheidseis voor de dagelijkse beleidsbepalers de personen die belast zijn met het interne toezicht. De AFM gaat de geschiktheid toetsen.
Kosten
De minister heeft de kosten voor de tien OOB-accountantsorganisaties in kaart gebracht. Een profielschets en het reglement van het orgaan belast met het interne toezicht kost een organisatie naar schatting € 8.440. “De totale aanvullende initiële kosten in verband met de invoering van een orgaan belast met het interne toezicht worden daarmee geschat op 10 x € 8.440 = €84.400.” De jaarlijkse nalevingskosten bedragen volgens het ministerie branchebreed € 39.300.
Aanpassingen
De minister gaat tevens in op de reacties die de consultatie van het voorstel heeft opgeleverd. Die hebben geleid tot enkele wijzigingen. Zo vroeg de AFM wie precies verantwoordelijk was voor naleving van de regels ten aanzien van het stelsel van intern onafhankelijk toezicht. “Het is de verantwoordelijkheid van de accountantsorganisatie dat het stelsel van intern onafhankelijk toezicht waarvan het orgaan belast met het interne toezicht deel uitmaakt conform de bepalingen in hoofdstuk 7a wordt ingericht. Gelet hierop is een nieuw artikel 34b ingevoegd.”
Publiek belang expliciet toegevoegd
Verder is het artikel aangepast waarin werd aangegeven dat het interne toezichtsorgaan zich richt naar het belang van de accountantsorganisatie. “Het orgaan belast met interne toezicht dient zich te richten naar het belang van de accountantsorganisatie en het publieke belang om de kwaliteit van wettelijke controles te borgen. Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat het publieke belang niet ondergeschikt is aan het belang van de accountantsorganisatie.”
Op aangeven van de AFM is het artikel geschrapt over de instemming van het interne toezichtsorgaan met het beloningsbeleid voor de medewerkers van de accountantsorganisatie, aangezien dit beleid al deel uitmaakt van het beleid ten aanzien van het stelsel van kwaliteitsbeheersing. Op verzoek van beleggersorgaan Eumedion is in de toelichting op het besluit aangegeven dat het verslag van het orgaan belast met het interne toezicht ook moet ingaan op de mate van aanwezigheid van de individuele leden bij de vergadering van het orgaan.
Inhoudelijk rapporteren
Het pleidooi van de NBA dat in het verslag van het toezichtsorgaan minder specifiek hoeft te worden gerapporteerd over de belangrijkste inhoudelijke bevindingen, discussies en besluitvorming van het orgaan, aangezien dit gevoelige zaken kunnen betreffen, vindt geen weerklank. “Gelet op het feit dat het orgaan belast met het interne toezicht bij accountantsorganisaties een bijzondere taak heeft voor wat betreft het borgen van het publieke belang past het ook dat in het verslag verantwoording wordt afgelegd aan het publiek over de belangrijkste inhoudelijke bevindingen, discussies en besluitvorming van het orgaan.”
Geen omzetting VAO naar Bta
De voorgenomen omzetting van de Verordening accountantsorganisaties (VAO) van de NBA naar bepalingen in het Besluit toezicht accountantsorgansaties (Bta) wordt uitgesteld. “Reden hiervoor is dat de omzetting van de artikelen 21 en 22 van de VAO nadere beschouwing vergt over de vraag in welke gevallen en onder welke voorwaarden een controleopdracht kan worden gecontinueerd als een accountantsorganisatie in het betreffende boekjaar een overtreding van de onafhankelijkheidsregels heeft begaan. In een aantal consultatiereacties vanuit de accountancysector is aangegeven dat de regeling die hiervoor in artikel 13 van het Bta was opgenomen, ontoereikend is.”
Lees hier het volledige ontwerpbesluit Aanvullende maatregelen accountantsorganisaties
Geef een reactie