De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil volgend jaar een gedragscode invoeren voor de financiering van kleinzakelijke klanten. Onderdeel van die code is een apart klachtenloket voor kleine ondernemers.
De NVB wil daarmee recht doen aan de bijzondere positie van kleine ondernemers. “Het zijn weliswaar geen consumenten maar er kan niet van ze verwacht worden dat zij beschikken over de financiële kennis en expertise van grotere bedrijven.” In de gedragscode, die 1 januari 2018 moet ingaan, wordt vastgelegd wat kleinzakelijke klanten van banken mogen verwachten bij een financiering. “Hierdoor wordt hun informatiepositie versterkt, ontstaat meer rechtszekerheid en wordt recht gedaan aan het ondernemerschap van de kleinzakelijke klant.”
Laagdrempelige geschillenbeslechting
Klachtenafhandeling neemt een centrale plaats in bij de nieuwe gedragscode. Kleinzakelijke klanten krijgen de mogelijkheid om een geschil over hun financiering voor te leggen aan een nog nader vorm te geven klachtenloket. “Banken zullen bezien hoe ondernemers hiermee een laagdrempelig alternatief kan worden geboden voor de rechter. Over de gedragscode en het daarmee samenhangende loket voor geschillenbeslechting gaan de banken met stakeholders in gesprek.” Dat gebeurt het eerst op 17 maart, tijdens een dialoogbijeenkomst die de NVB samen met MKB-Nederland organiseert.
De NVB heeft al de op particulieren gerichte gedragscodes voor consumptief krediet en hypotheken. Sinds 2010 is er ook de algemene Code Banken, waarin gedragscodes over zorgplicht, risicobeheersing en beloning zijn vastgelegd.
Geef een reactie