Huh? UBL? Hoe zat dat ook alweer? Vanaf zondag 12 maart prikkelen deze vragen automobilisten op de Nederlandse snelwegen. Yuki start dan haar billboard campagne om UBL (Universal Business Language) onder de aandacht te brengen bij accountants, leveranciers en ondernemers.
Vanaf 1 januari 2017 moeten alle leveranciers aan de Rijksoverheid bij nieuwe inkoopovereenkomsten hun facturen elektronisch indienen in een ander formaat dan plat pdf. Vanaf 1 januari 2018 geldt dit ook voor alle semi overheden, ziekenhuizen en scholen. Op dit moment ontvangt Yuki pas 5% van alle inkoop- en verkoopfacturen in UBL terwijl elke boekhoudleverancier claimt in UBL te kunnen versturen. Het is een oproep aan allen om dit actief in te zetten.
Efficiënter en minder fouten
UBL (Universal Business Language) is een computertaal die wordt gebruikt om digitale facturen automatisch te kunnen inlezen, te verzenden en te verwerken. Het is een bijlage bij een digitale pdf-factuur, een soort Excel-bijlage. Alle gegevens van een factuur staan dan in een voor software leesbare gestructureerde vorm opgeslagen. ‘UBL-facturen versturen, helpt ondernemers de administratie efficiënter te voeren met minder fouten. Daarnaast helpt het accountants om de inkomende factuurstromen efficiënter te verwerken. Ook levert het niet de frustratie op dat documenten niet worden aangeleverd,’ aldus Arco van Nieuwland, CTO bij Yuki.
Robotic Assistant
Eind vorig jaar lanceerde Yuki in samenwerking met InvoiceSharing een nieuwe service: Robotic Assistant. De Robotic Assistant van Yuki haalt inmiddels al bij ruim 400 leveranciers de facturen digitaal op en zet ze ook direct op de juiste plek in de boekhouding. Zelf inloggen op de websites van leveranciers of bonnen en facturen inscannen is er niet meer bij. Leveranciers sturen hun facturen naar InvoiceSharing die ze omzet in UBL. De assistent haalt ze vervolgens automatisch op en verwerkt ze. Van Nieuwland: ‘Een volledig gerobotiseerde boekhouding is weer een stap dichterbij met deze service.’
Billboard campagne
Vanaf zondag 12 maart staat Yuki twee weken lang op billboards langs de snelwegen in Nederland met de boodschap: Yuki spreekt vloeiend UBL. Met haar billboard campagne draagt het boekhoudplatform eraan bij dat robotisering van de administratie dichterbij komt en dat ondernemer en accountant met elkaar praten op basis van de meest actuele cijfers, aldus Yuki. Mede dankzij UBL.
Geef een reactie