Nieuwe auto’s op de Nederlandse markt worden viezer. Belangrijkste oorzaak van de CO2-toename is dat de fiscale voordelen op zuinige auto’s voor leaserijders verdwijnen. Dat concludeert Natuur & Milieu.
De CO2-uitstoot van nieuwe leaseauto’s, gekocht in 2016, stijgt met 10% ten opzichte van nieuw gekochte auto’s in 2015. Ook het verschil tussen theoretisch verbruik van nieuwe auto’s en praktijkverbruik is opnieuw toegenomen, blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Een gemiddelde auto, gekocht in 2016, verbruikt momenteel 50% meer brandstof dan men op basis van de fabrieksopgave mag verwachten.
Verdwijnen fiscale voordelen
Als belangrijkste oorzaak van de CO2-toename noemt de organisatie het verdwijnen van de fiscale voordelen op zuinige auto’s voor leaserijders. ‘Dit is precies de reden dat wij pleiten voor de fiscale stimulering van zuinige auto’s. Bij afschaffing hiervan, vervuilt het wagenpark direct zoals we nu zien,’ aldus Geertje van Hooijdonk, directeur a.i. bij Natuur & Milieu. ‘De fiscale voordelen verdwijnen vanaf 2017 volledig, met uitzondering volledig elektrisch. Dit betekent dat het wagenpark vanaf nu alleen maar nog vuiler wordt. Leaseauto’s komen na vier jaar ook op de occassionmarkt. Funest om aan onze afspraken van het klimaatakkoord in Parijs te voldoen. We vragen de overheid daarom om zuinige auto’s te blijven stimuleren.’
Geef een antwoord