In Europa kan de komende tien jaar meer dan € 170 miljard aan zorgkosten worden bespaard door kunstmatige intelligentie toe te passen. Dat heeft PwC becijferd. Voor het onderzoek ‘Sherlock in health’ werden West-Europese zorgbedrijven onderzocht. Het succes wordt vooral bepaald door de hoeveelheid beschikbare data en de voorwaarden en kaders die overheden moeten scheppen voor het verwerken van gegevens.
Kunstmatige intelligentie blijkt nog niet in staat om te helpen bij factuurverwerking. In de uitvoering van de zorg is robotisering een ander verhaal, concludeert PwC. “Alleen al het toepassen van kunstmatige intelligentie bij de aanpak van een maatschappelijk probleem als kinderobesitas kan € 90 miljard opleveren.”
Met nieuwe technologie kan de toegang, kwaliteit en betaalbaarheid van de gezondheidszorg in Europa worden verbeterd. Het toepassen van kunstmatige intelligentie heeft vooral een grote rol in het oplossen van personele problemen, verwacht PwC. “De vraag naar zorg neemt toe, maar tegelijk neemt het tekort aan personeel ook toe. Kunstmatige intelligentie kan deels de oplossing zijn, want deze techniek stelt bijvoorbeeld sneller een diagnose dan een arts, omdat het vliegensvlug een enorme database scant. Ook kan het verwachte scenario’s berekenen en zo de dokter én de burger of de patiënt bijstaan in het nemen van beslissingen.”
Drie terreinen
Hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen van PwC bekeek drie zorgterreinen: kinderobesitas, dementie en borstkanker. “Winst valt vooral te behalen doordat artsen diagnoses eerder en doeltreffender kunnen stellen, doordat behandelingen nauwkeuriger kunnen worden afgesteld, en doordat patiënten worden ondersteund bij voorkomen, behandelen en genezen.”
Behalve betere kwaliteit is ook besparing op zorgkosten het effect. Naast de besparing op de bestrijding van kinderobesitas verwacht Velthuijsen € 74 miljard winst bij het tegengaan van borstkanker en € 8 miljard kostenverlaging bij dementie. “En dan hebben we pas naar drie thema’s gekeken.”
Het mes snijdt aan twee kanten: behalve minder zorgkosten levert de hulp van kunstmatige intelligentie ook een hogere productiviteit en lager ziekteverzuim op van mensen met een gezond gewicht. Die effecten zijn in de berekende besparing meegenomen.
Ethiek en privacy
Wel speelt er een ethisch vraagstuk: niet iedereen wil gerobotiseerde beslissingen accepteren. Daarnaast moet er nog meer data beschikbaar komen, zodat er algoritmes op losgelaten kunnen worden. “Dat leidt weer tot privacyvraagstukken. Verder vraagt kunstmatige intelligentie in de zorg om grote investeringen, omdat de technologie pas echt loont als het op grote schaal in ziekenhuizen wordt toegepast.”
Rol voor de overheid
De overheid heeft een rol in het ontwikkelen van de mogelijkheden, vindt Velthuijsen: “De overheid moet een paar voorwaarden scheppen rond het verzamelen, opslaan en gebruik van data.” Ook moet worden bepaald wie wordt betaald voor het opbouwen van databases en wie er op welke voorwaarden gebruik van mag maken. “En ook hier geldt dat de overgang van sturen op kosten naar sturen op zorguitkomsten gaat helpen om de focus op het ontwikkelen van ki-oplossingen te stimuleren.”
Geef een reactie