Retourpinnen is drie jaar na de invoering nog altijd weinig populair. Veertig procent van de Nederlandse consumenten heeft nog nooit gehoord van de mogelijkheid een artikel terug te brengen naar de winkel en het aankoopbedrag retour te ontvangen via de betaalautomaat. Tachtig procent maakte er nog nooit gebruik van. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Bevorderen Efficient Betalen, waarin winkeliers en banken samenwerken.
22 procent
Retourpinnen is inmiddels in 22 procent van de Nederlandse winkels mogelijk, een jaar geleden was dat nog 12 procent. In september werd iets meer dan 250.000 keer van de optie gebruik gemaakt. Vooral winkels die geen eten verkopen maken er al relatief vaak gebruik van. Onlangs was Lidl de eerste supermarktketen die de dienst is gaan aanbieden.
Banken
In april 2014 werd retourpinnen voor het eerst mogelijk voor klanten van de Rabobank. In november van dat jaar werd de dienst ook aangeboden aan klanten van de andere twee grote banken in Nederland, ING en ABN Amro. Ook kleinere banken maken er inmiddels gebruik van.
Bron: RTLZ
Geef een reactie