Hoewel online winkelen steeds dominanter wordt gaat de Nederlandse consument voor de feestdagen weer terug naar de traditionele winkels, meldt Deloitte. De Nederlandse consument lijkt daarbij een nostalgische shopper: zo hechten we drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen. Deloitte voerde een onderzoek naar het onderwerp uit onder 8.154 consumenten in tien landen.
Verlanglijstjes
Nederlanders zijn in vergelijking met de rest van de Europese consumenten het positiefst over de huidige economische situatie. We denken dan ook iets meer uit te geven aan de feestdagen dan vorig jaar (+3%). Chocola en boeken voeren dit jaar de verlanglijstjes aan. Op nummer drie staat voor mannen eten en drinken, en voor vrouwen cosmetica en parfum. De Nederlandse consument krijgt meestal wat hij of zij wenst: 7 van de 10 producten op ons verlanglijstje staan ook het boodschappenlijstje van de Sint of Kerstman. Voor kinderen onder de 12 jaar kopen we dit jaar vooral constructiespeelgoed en bordspellen/puzzels, tieners kunnen rekenen op videogames en chocola.
Online en offline winkelen
Nederlandse consumenten gaan het liefste naar fysieke winkels om inspiratie voor decembercadeaus op te doen. Vervolgens koopt bijna driekwart van de consumenten de cadeaus ook in een fysieke winkel en bijna de helft winkelt online. Opvallend is dat vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels populair zijn bij de Nederlandse consument. Wesley Snoeren, retailexpert bij Deloitte: “Het is opmerkelijk om te zien dat we in de feestmaanden meer voorkeur geven aan de fysieke winkel ten opzichte van de rest van het jaar. Een belangrijke reden hiervoor lijkt te liggen in de winkelbeleving. Maar liefst een derde van de consumenten verwacht dat retailers investeren in winkeldecoratie om de winkelbeleving tijdens de decembermaand te verbeteren. In de rest van Europa ligt dit percentage veel lager.”
Snelle bezorging
De belangrijkste reden om juist online te winkelen is de thuisbezorging. Om zeker te zijn dat de pakketjes dezelfde dag nog geleverd worden, is de helft van de Nederlandse consumenten bereid om gemiddeld 7,00 euro voor bezorgkosten te betalen tijdens de feestdagen. Tijdens de rest van het jaar is dit slechts 4,00 euro. Met name jongeren tussen de 18 en 34 jaar zijn bereid dit te betalen (75%), tegenover 32% van de 55-plussers.
Omnichannel
“We zien een belangrijke rol voor de traditionele winkel gedurende de feestdagen door de nostalgische ervaring die het kan bieden voor consumenten”, meldt Snoeren. “De waarde van online moet echter niet onderschat worden, vooral in combinatie met de fysieke winkel. Bijna een derde van de aankopen in de winkel worden nog altijd beïnvloed door online activiteiten zoals vooraf browsen voor inspiratie. Dit laat zien dat omnichannel – het combineren van offline en online – niet meer een trend is, maar een standaard is om je klant te bedienen.”
Geef een reactie