Brede steun voor een extra omzetheffing van de EU op advertenties en dataverkoop van internetbedrijven is zeker niet vanzelfsprekend. Na Groot Brittannië lijkt ook Duitsland moeite te hebben met het Europese voornemen om alvast vooruit te lopen op besluitvorming in Oeso-verband over winstbelasting voor grote internetbedrijven en digitale platforms. De Duitse industrie is huiverig, omdat tegenmaatregelen vanuit de Verenigde Staten worden verwacht, constateert het FD.
Ook Nederland is tegen de in maart door de Europese Commissie aangekondigde tijdelijke heffing voor internetbedrijven die in Europa weinig of geen winstbelasting afdragen. Maar omdat staatssecretaris Snel het fiscale imago van Nederland op wil poetsen roept het kabinet dat niet van de daken en laat het landen als Ierland en Zweden de kastanjes uit het vuur halen.
De nieuwe EU-voorzitter Oostenrijk heeft als doel gesteld om nog dit jaar alle landen op één lijn te krijgen voor de invoering van de omstreden digitaks, maar dat wordt dus waarschijnlijk een lastige klus.
Geef een reactie