Was er wel of geen vinkje gezet door een Elburgse belastingbetaler bij de berichtenbox van MijnOverheid voor het ontvangen van digitale post? Om die vraag draaide het onlangs bij de Rechtbank Gelderland in een zaak tussen een Elburger en de invorderingsambtenaar van de gemeente.
De Elburger kreeg een dwangbevel omdat hij de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen 2017 niet had betaald en daarbij werd 107 euro aan kosten in rekening gebracht. De man had zich aangemeld bij MijnOverheid, maar had daarna naar eigen zeggen bij geen enkele overheidsinstantie in de berichtenbox aangevinkt dat hij digitale post wilde ontvangen. De gemeente Elburg verstuurde echter de aanslag en een aanmaning wel naar de digitale inbox. Pas bij het dwangbevel volgde een uitwisseling met fysieke post, waarop de Elburger meteen actie ondernam. De man liet bij de daaropvolgende zaak ter zitting twee printscreens zien, waaruit onder andere bleek dat er allerlei gemeenten waren aangevinkt waarmee hij niets te maken had.
Opt-in
Over het MijnOverheid-account is in de Regeling voorzieningen GDI bepaald dat de gebruiker door het activeren van zijn MijnOverheid-account dit account in gebruik neemt. Door het activeren maakt de gebruiker tevens kenbaar dat hij langs elektronische weg bereikbaar is voor het ontvangen van berichten in de berichtenbox van door hem geselecteerde afnemers (artikel 2, tweede lid, van deze regeling). De “afnemers” zijn overheidsheidsorganisaties die elektronisch berichten willen versturen aan burgers. Deze bepaling houdt een zogenoemd “opt-insysteem” in. Dat wil zeggen dat standaard géén overheidsorganisaties staan aangevinkt (met één uitzondering die hier niet van belang is) en dat de gebruiker na activering van zijn account actief een overheidsorganisatie moet aanvinken in een lijst van mogelijke organisaties. Pas dan heeft de gebruiker voor die overheidsorganisatie kenbaar gemaakt dat hij via de berichtenbox bereikbaar is.
Twijfel
De rechtbank Gelderland oordeelt dat er in dit geval aanleiding is om te betwijfelen dat het proces van selecteren van overheidsorganisaties in MijnOverheid is verlopen overeenkomstig de Regeling voorzieningen GDI. Vooral omdat er geen redelijke verklaring bestaat voor het aangevinkt zijn van allerlei gemeenten waar de Elburger geen enkele relatie mee heeft. ‘De rechtbank ziet onder ogen dat uitgangspunt is, dat er op mag worden vertrouwd dat een systeem als MijnOverheid functioneert zoals in een wettelijk voorschrift is voorgeschreven en beschreven. Dat neemt echter niet weg dat de rechtszekerheid ook vereist dat geen twijfel mag bestaan dat voor burgers belangrijke berichten, waaronder belastingaanslagen, op de juiste wijze worden bekendgemaakt (zie ook Hoge Raad 25 mei 2018, ECLI:NL:2018:758). Anders kan de toegang tot de rechter in het gedrang komen of kan de burger ten onrechte met kosten of boeten worden geconfronteerd, zoals in dit geval met invorderingskosten. In deze zaak bestaat redelijke twijfel over de vraag of eiser wel zelf in MijnOverheid een vinkje heeft gezet bij de gemeente Elburg. Die twijfel mag vanuit het oogpunt van rechtszekerheid niet in het nadeel van eiser worden uitgelegd (zie ook Centrale Raad van Beroep 12 juli 2018, ECLI:NL:CRVB:2018:2188).’
Uitspraak: ECLI:NL:RBGEL:2018:4347
Geef een reactie