Aan rekeningrijden is op termijn niet te ontkomen. Dat zegt de RAI, de belangenvereniging van de autobranche. Alleen zo zou de regering ervoor kunnen zorgen dat de klimaatdoelen van 2030 gehaald worden.
Rekeningrijden, ‘vroempoen’ zoals tv-komiek Arjen Lubach het noemt, is al jaren een punt van heftige discussie in politiek Den Haag. Dit kabinet heeft er geen zin in. Maar een volgend kabinet heeft geen keus, beweert de RAI. Tot nu toe werd rekeningrijden vooral gezien als een manier om files te beperken. Maar inmiddels zijn er twee argumenten bij gekomen. Naast de klimaatdoelen een stok achter de deur om het Nederlands wagenpark te vergroenen meer elektrische auto’s waterstof als brandstof en daaraan gekoppeld fiscale maatregelen. Dat laatste ziet de RAI weer niet zitten. De vereniging denkt dat daarmee de uitstoot niet genoeg wordt teruggedrongen.
Fiscalisering
Tot nu toe werd rekeningrijden vooral gezien als een manier om files te beperken. Maar inmiddels zijn er argumenten bij gekomen. Naast de klimaatdoelen is rekeningrijden een stok achter de deur om het Nederlands wagenpark te vergroenen met elektrische auto’s en waterstof als brandstof. Met daaraan gekoppeld fiscale maatregelen. Dat laatste ziet de RAI weer niet zitten. De vereniging denkt dat daarmee de uitstoot niet genoeg wordt teruggedrongen. Bovendien kost het beleid de schatkist tot 2030 een kleine €11 miljard euro, nog afgezien van de teruglopende inkomsten uit btw en accijns op fossiele brandstoffen
Geef een reactie