Nu de regeling afloopt die belastingvoordelen biedt voor zuinige auto’s, verdwijnt een groot deel van deze auto’s naar het buitenland. En daarmee ook de vermindering van broeikasgassen, meldt het FD in een analyse.
Dankzij belastingvoordelen is het aantal plug-inhybrides in Nederland fors gegroeid, maar voor veel auto’s loopt deze regeling nu af. Deze auto’s komen nu, zonder veel belastingvoordeel, op de tweedehands markt. Partculieren zitten niet te springen op deze half-elektrische auto’s, terwijl het gebruik ervan in het buitenland, zoals Hongarije, wordt gesubsidieerd. Daardoor dreigt in Nederland de CO₂-uitstoot minder omlaag te gaan dan gehoopt.
Geen bijtelling
Wie zakelijk een plug-inhybride, zoals de Volvo V60-D6 of Mitsubishi Outlander, ging rijden hoefde vijf jaar lang helemaal geen bijtelling te betalen. Dat scheelde per automobilist al snel enkele duizenden euro’s per jaar aan inkomstenbelasting. De rijders van plug-inhybrides gebruikten de elektromotor minder dan verwacht, staat in hetzelfde rapport. Mede daardoor was de CO₂-uitstoot slechts 6% lager en niet de verwachte 11%, volgens een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving.
Geef een reactie