Eind 2018 heeft het UWV aangekondigd dat vanaf 1 november 2019 het inloggen bij het UWV alleen nog mogelijk is met behulp van eHerkenning. Om vanaf deze datum namens de klant in te kunnen loggen in het werkgeversportaal van het UWV, voor bijvoorbeeld ‘Melden en inzien verzuimgegevens Ziektewet en WAZO’ of ‘Inzien financiële gegevens voor eigenrisicodragers WGA en WW’, moet over een ketenmachtiging worden beschikt voor eHerkenning. De huidige machtigingen komen te vervallen, meldt SRA.
Tijdrovend en complex
Op moment van dit besluit, eind 2018, was er nog geen volledige duidelijkheid over de ketenmachtiging en werd een (tijdelijke) oplossing niet door alle aanbieders ondersteund. Inmiddels is er een besluit genomen over de opzet van de ketenmachtigingen en hoe dit in de praktijk (technisch) wordt vormgegeven.
Nadat een nieuwe machtiging van de klant is verkregen, moet deze geregistreerd worden bij de leverancier. Omdat eHerkenning op KvK-niveau werkt, moet daarnaast worden bepaald welke medewerkers van het kantoor welke machtiging van een klant krijgen. Dit moet worden gekoppeld aan de toegang via eHerkenning. Een tijdrovend en complex proces, waarbij SRA ondersteuning biedt.
Bron: SRA
Geef een reactie