De Nederlandsche Bank (DNB) is een publiekscampagne gestart om consumenten bekend te maken met de Europese betaalrichtlijn PSD2.
Met als slagzin ‘U beslist’ wil de toezichthouder mensen ervan op de hoogte stellen dat zij ook
niet-bancaire dienstverleners met een vergunning toegang kunnen geven tot hun bankrekening. Daarvoor moet de rekeninghouder dan wel elke 90 dagen opnieuw toestemming geven. ‘Doel van de richtlijn is het stimuleren van de innovatie en concurrentie op de Europese betaalmarkten.’
Doel: weloverwogen besluit
DNB lanceert de campagne namens het Maatschappelijk Overleg betalingsverkeer (MOB), waarin partijen zijn verenigd die in Nederland betrokken zijn bij het retail-betalingsverkeer, zoals de banken, organisaties in de detailhandel en consumentenorganisaties. Met de campagne willen zij bevorderen dat de rekeninghouder een weloverwogen beslissing neemt als er een vraag komt om toegang te geven tot een bankrekening. ‘Verwacht wordt dat de nieuwe mogelijkheden zullen leiden tot nieuwe producten en aanbiedingen via de bankrekening.’ Die nieuwe diensten mogen worden aangeboden door niet-bancaire partijen die daarvoor een vergunning hebben gekregen.
Geef een reactie