De ondernemer ontdekt schoorvoetend de youngtimer: de auto van minimaal vijftien jaar oud, blijkt uit CBS-cijfers. Wat zijn de voor- en nadelen bij zakelijk gebruik? Business Insider zette ze op een rij.
Ondernemers kunnen beter voor een gebruikte auto kiezen om direct al groot waardeverlies te voorkomen. Maar de bijtelling geldt altijd over de nieuwwaarde. Zo betaal je voor een tweedehands Volvo V70 uit 2016 misschien € 29.000, maar geldt de bijtelling van 25% over de catalogusprijs van € 44.000.
Goedkoper in aanschaf en bijtelling
Met de youngtimerregeling wordt dat probleem omzeild: voor auto’s van 15 jaar of ouder geldt een bijtelling van 35%. Hoger dan bij jongere auto’s, maar die bijtelling wordt wel berekend over de dagwaarde. Niet alleen de aanschaf is voordeliger, ook de bijtelling. Als een Volvo V70 uit 2003 zo’n € 3.500 kost, is de bijtelling € 1.225 per jaar. Dat scheelt bijna € 10.000 met de jongere Volvo. Bovendien daalt de bijtelling elk jaar.
Voorbelasting verminderen
Voor de omzetbelasting geldt wel de catalogusprijs. Wordt voor het privégebruik 2,7% in mindering gebracht op de voorbelasting, dan wordt dat berekend over de cataloguswaarde van de auto. Maar voor de meeste ondernemers met een youngtimer geldt een lager percentage. Als de btw niet aftrekbaar is omdat de auto ooit in het bezit is geweest van een particulier, dan mag worden uitgegaan van 1,5% btw over het privégebruik.
Benzine beter dan diesel
Nadelen zijn dat youngtimers over het algemeen meer benzine verbruiken dan jonge auto’s. Per saldo zijn nieuwe auto’s naar schatting 15% procent zuiniger dan auto’s uit 2001 – 2004. Ook de fijnstof-uitstoot van youngtimers – met name diesels – is hoger. Met ingang van volgend jaar krijgen extra vervuilende diesels een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting. Diesel-youngtimers hebben bovendien ook last van milieuzones in steden.
Kilometerstand belangrijker dan leeftijd
Aandachtspunten zijn verder de hogere onderhoudskosten en de bekendheid van de onderhoudshistorie. De kilometerstand is belangrijker dan de leeftijd, maar de technische staat is verreweg het meest bepalend voor de kwaliteit van de auto. Voor de Belastingdienst moet de dagwaarde aannemelijk zijn. De aankoopfactuur kan als bewijs dienen, in later jaren een taxatierapport. Een online kentekencheck geeft slechts een grove indicatie van de waarde.
Bron: Business Insider
wij hebben prive een Volvo V-70 benzine van b.j. 2000 en willen deze als oldtimer gaan boeken op ons bedrijf, een v.o.f. Hoe moet dat dan geboekt worden?
Ik heb een fiat panda bj 2004 met een dagwaarde van 1000euro, hoeveel bijtelling zou ik dan hebben en wat kost het mij per maand en mag ik de auto dan ook price rijden en kan ik de aanschaf ook als kosten aftrekken??
Als zelfstandige mag je alle kosten boven de 35% van de dagwaarde van je youngtimer aftrekken. In jouw geval mag je dus de eerste 350 euro van je kosten (excl. BTW) niet aftrekken, daarboven alles wel. Dat geldt ook voor de privé ritten en privé parkeren. ALLE kosten die aan de auto zijn verbonden mag je in mindering brengen van je winst. Dus niet alleen onderhoud, verzekering, belasting en brandstof. Maar ook je autoradio, navigatiesysteem, mooie velgen, trekhaak etc etc.
Er staat “15 jaar of ouder”, op de site van de Belastingdienst staat “ouder dan 15 jaar”. Dat scheelt toch een jaar. Kan zuur zijn als je toch nog 22% moet betalen over een dure net-niet youngtimer
Nee hoor, dat scheelt geen jaar, hooguit één dag. Ik heb de mijne meteen bij het bereiken van de 15-jarige leeftijd “verkocht” aan de zaak.
In alle teksten wordt verwezen voor de dagwaarde van een youngtimer naar de website van de belasting, maar daar kun je helemaal niets vinden, ook de in andere lijsten kom je maar tot de waarde van de auto’s tot 15 jaar. Weet iemand een website die een goede indicatie geeft van de dagwaarde van een youngtimer, dus een lijst die je ook daadwerkelijk mag gebruiken voor de belasting. gr. Erik
Moet je bij een youngtimer ook kilometerregistratie bijhouden als je er ook privé mee rijd…. Meer dan 500 km per jaar….?
Nee , er is geen km registratie verplicht, je betaald immers 35% van de dagwaarde om er prive in te mogen rijden. Ik rij in een volvo XC-90 met 4 wiel aandrijving uit 2005 echt een beest van een auto die ooit 95.000 euro heeft gekost, kosten 2400 euro bijtelling 🙂
geldt deze regeling ook als ik een bedrijfsauto op de zak zet? ( dus grijskenteken)