Er komt vanaf volgend jaar alsnog een toeslag op de wegenbelasting voor oude, vervuilende dieselauto’s. Door ICT-problemen bij de fiscus wordt er tijdelijk een dubbele heffing gehanteerd. Dat meldt de Telegraaf op basis van de 23e halfjaarrapportage van de Belastingdienst.
De dieselheffing zou eigenlijk dit jaar al ingevoerd worden, maar vanwege technische problemen bij de Belastingdienst werd dat een jaar uitgesteld. Het was de bedoeling om de motorrijtuigenbelasting met 15 procent omhoog te laten gaan voor dieselauto’s zonder origineel roetfilter. De problemen bij de fiscus zijn nog steeds niet opgelost, de dieselheffing kan nog altijd niet door het nieuwe systeem voor de motorrijtuigenbelasting worden verwerkt. Toch komt de heffing er vanaf 1 januari 2020. Door de toeslag tijdelijk als een zelfstandige belasting te behandelen is invoering alsnog mogelijk.
Daardoor ontvangen straks ongeveer 700.000 belastingplichtigen met een oude vervuilende diesel twee rekeningen: één voor de reguliere wegenbelasting en één voor de dieseltoeslag. De fiscus hoopt vanaf 2021 de nieuwe systemen wel in gebruik te hebben en dan gewoon weer met één rekening of afschrijving te kunnen werken.
Bron: Telegraaf
liekele hofstra zegt
ik heb een fiat scudo diesel van 2007 moet ik daar straks ook dubbele belasting kosten voor betalen het is het nieuwe model .
en ik heb een diesel die wegenbelasting vrij is dus meer dan 35 jaar wat gaat mij dat straks kosten of blijven deze vrij van betalen ?