Om ons nog beter in te leven in de dagelijkse praktijk van jouw accountantskantoor, de taken die jouw organisatie moet uitvoeren en de ambities die jij en je medewerkers hebben, doen wij doorlopend onderzoek binnen jouw branche en bij jouw cliënten. In deze blog drie inzichten uit deze onderzoeken die wellicht ook voor jou relevant zijn.Wij zetten een scala van methoden in om continu van jou en je cliënten te kunnen leren. Bijvoorbeeld door het doen van diepte-interviews bij administratie- en accountantskantoren, mkb-ondernemingen en zzp’ers, online experimenten uit te zetten en het doen van zogenaamde mystery shops.
De inzichten uit het onderzoek gebruiken wij om onze producten en dienstverlening nog beter af te stemmen op wat je kantoor nodig heeft, dat wij je concreet kunnen ondersteunen bij je dienstverlening. Onderstaand enkele bevindingen die we graag met je delen omdat ze wellicht ook voor jou relevant zijn:
- Fijne software helpt medewerkers te boeien en te binden in een schaarse arbeidsmarkt
Als jij de medewerkers van je kantoor tools biedt die leuk en bevredigend zijn om mee te werken, dan kun je daarmee de medewerkerstevredenheid verbeteren. Geen onbelangrijk feit met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt, want hiermee behoud je je medewerkers en voorkom je dat nieuwe medewerkers direct na hun (dure) opleidingstraject weer afzwaaien om bij een concullega aan de slag te gaan. Daarnaast betekent gebruiksvriendelijke software kortere inwerktijden van medewerkers en klanten en levert het dus sneller rendement op.
- Innovatie door associatie
Veel accountants- en administratiekantoren zijn de laatste jaren innovatief gebleken door telkens efficiënter te werken en meer dienstverleningen op maat te bieden aan hun cliënten. Hierbij is het belangrijk dat cliënten het kantoor als innovatief ervaren, want het blijkt dat wanneer dit het geval is, zij meer hoogwaardige dienstverlening afnemen op bijvoorbeeld het gebied van bedrijfsadvies – en daar graag voor betalen.
Dit inzicht is aanleiding voor ons om gestaag verder te werken aan het vergroten van het gepercipieerde innovatievermogen van jouw organisatie bij je cliënten. Dit doen wij bijvoorbeeld door het verfijnen van de software die je adviseert aan je cliënten, door hier geavanceerde onboarding en e-learning-capaciteiten aan toe te voegen.
- Dataplatform voor breed cliëntadvies
Accountants- en administratiekantoren beheren een enorme hoeveelheid aan data voor en over hun cliënten. Meestal zetten kantoren deze data alleen in om een aantal standaard werkzaamheden voor cliënten uit te voeren, terwijl juist de rijkheid van de data die een kantoor beheert bepalend kan zijn voor het onderscheidend vermogen van een kantoor. Als een kantoor zijn enorme diversiteit aan cliëntendata samen kan brengen op één plek, kan het zijn cliënten vanuit een zeer breed perspectief adviseren en wordt het advies daarmee waardevoller.
Dit inzicht is er voor ons mede aanleiding toe geweest om een platform te creëren dat data van/over cliënten samenbrengt. Dit geeft kantoren een regisseursfunctie die enerzijds extra meerwaarde creëert voor de cliënt en hen anderzijds de mogelijkheid geeft met nieuwe diensten in te spelen op concrete behoeftes van de cliënt.
Bron: https://www.unit4.com/nl/blog/2019/05/inzichten-van-het-unit4-accountancy-innovatieteam
Benieuwd naar nog meer inzichten, trends en innovatie voor jouw kantoor? Kom dan naar de Unit4 Accountancy Tournee bij jou in de buurt!
Geef een reactie