• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Sterke groei omzet en resultaat bij NOAB-leden

Sterke groei omzet en resultaat bij NOAB-leden

Accountancy, Fiscaal, Nieuws

5 oktober 2021 door Accountancy Vanmorgen

Accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren die zijn aangesloten bij NOAB en Fiscount, behaalden in 2020 7% meer omzet en 35% meer resultaat dan in 2019. Dit blijkt uit de elfde editie van de Benchmark Kantoorcijfers, gehouden in de zomer van 2021.

Goed jaar voor branche

Het gemiddelde kantoor groeit qua omzet met 7% en qua resultaat vóór managementbeloning met 15% en ná managementbeloning zelfs met 35%. Bovendien lukt het om personeel aan te trekken en een hogere productiviteit te behalen. Kantoren investeren sterk in automatisering van processen, maar ook in automatisering van activiteiten met een extra toegevoegde waarde, zoals KPI-rapportages en advisering. Het administratieve werk prevaleert nog sterk en biedt een stabiele basis. Al met al ontwikkelt de branche zich positief en is zij succesvol bezig met het optimaliseren van processen. Dat zijn de hoofdlijnen van de Benchmark Kantoorcijfers 2021.

Kostenstijging

De totale kosten in 2020 zijn gestegen met gemiddeld 4%, waarbij de ICT-kosten de overhand hadden met een stijging van 12%. Na de personeelskosten is ICT daarmee de grootste kostenpost met gemiddeld 7,4% van de totale kosten. Het gemiddelde kantoor investeert € 34.000 (5,9% van de omzet) in ICT en € 224.000 (38,3% van de omzet) in personeel.

Gemiddelde kantoor

Het gemiddelde kantoor (op basis van 405 deelnemers, waarvan 392 met financiële cijfers over 2020) haalde in 2020 een omzet van € 586.000 en is 6,1 fte groot. Daarvan is 1,6 fte eigenaar/vennoot/aandeelhouder. Het gemiddelde kantoor heeft in totaal € 562.000 aan toegevoegde waarde en € 212.000 aan resultaat vóór managementbeloning. Na managementbeloning is het resultaat in 2020 € 69.000. Het gemiddelde kantoor keert € 142.000 uit aan haar eigenaren.

Administratief werk blijft basis

Het grootste deel van de omzet wordt nog steeds behaald met administratieve verwerkingen en het samenstellen van jaarrekeningen (totaal 63%). De verhoudingen in omzet naar activiteit liggen al een aantal jaren op hetzelfde niveau, kleine wijzigingen daargelaten. De verwachtte verschuiving van administratieve naar meer adviesgerichte werkzaamheden lijkt voorlopig geen voet aan de grond te krijgen. Het percentage omzet uit het verzorgen van aangiften en de loonadministratie bedraagt 19%. De omzet fiscale en overige (strategische) advisering omvat 16% van de omzet, waarbij de omzet overige advisering met 15% groeit.

Personeel

Het aantal medewerkers inclusief eigenaren (in fte) dat in 2021 werkzaam is bij de 439 kantoren die deze vraag hebben ingevuld, is 2.615, een gemiddelde van 6,0 fte. Dit is een stijging van 4,4% ten opzichte van 2020. Er zijn echter vele vacatures. De kantoren zijn nog op zoek naar 352 fte (13,5% van de huidige bezetting), waarbij vooral administratief en accountancypersoneel wordt gezocht.

  • 50% van de kantoren verwacht dat het personeelsbestand min of meer gelijk blijft
  • Meer dan 35% van de deelnemers verwacht dat administratief, accountancy en fiscaal personeel zal zijn toegenomen binnen drie jaar.
  • 16% van de deelnemers verwacht geen juridische functies meer te hebben binnen drie jaar.

Omzet per fte

De omzet per medewerker (inclusief kantoorhouder) stijgt licht, met 2,9% tot € 96.000. De productiviteit verschilt echter sterk tussen kantoren van verschillende omvang. Kantoren van 1 tot 5 fte behalen een omzet per fte van minder dan € 90.000. Zelfstandigen zonder personeel doen het beter met € 97.000, evenals kantoren van 7 tot 16 fte (€ 99.000) of groter (€ 100.000). Al met al liggen deze productiviteitscijfers beduidend hoger dan de benchmark die we vorig jaar hielden. Kijkend naar de HARR © analyse (ontwikkeld door Govers Accountants), waarin wordt bepaald dat voor een gezonde bedrijfsvoering de personele kosten lager moeten zijn dan 60% van de toegevoegde waarde, zien we dat in 2020 de personele kosten gemiddeld over alle kantoren 70% van de bruto marge bedroegen. Bij kantoren tussen 7 en 10 medewerkers lukte het om dit percentage onder de 65% te krijgen. De personele kosten zijn de kosten van personeel en de managementbeloning.

Tarieven

Accountants, belastingadviseurs en kantoorhouders hebben de hoogste minimum- en maximumtarieven, tussen € 98 en € 128. Deze tarieven liggen zo’n 2,4% hoger dan in 2020. Conform verwachting liggen de tarieven bij grotere kantoren hoger dan bij de kleinere. Qua activiteiten zien we dat ook in 2021 de hoogste tarieven worden gevraagd voor fiscale en overige advisering (€ 89 – € 110). Dit is licht hoger dan in 2021. De laagste tarieven worden gevraagd voor administratieve dienstverlening (€ 56 – € 68). Ook hier hanteren de grotere kantoren over het algemeen hogere tarieven. Het percentage kantoren dat (al dan niet naast een uurtarief) vaste prijzen (totaalprijs, abonnementen, prijzen per stuk) hanteert stijgt van 72% naar 78%. 23% van de kantoren gebruikt slechts één prijsmodel, terwijl 17% van de kantoren vier of meer modellen gebruikt.

ICT

Qua ICT-ontwikkelingen zien we dat steeds meer kantoren investeren in het verbeteren van de productiviteit, waaronder de koppeling van systemen en het automatisch boeken. Boekhouden in de cloud is de standaard. Innovatie in nieuwe vormen van dienstverlening blijft steken op het niveau van 2020. Vooral grotere kantoren zetten deze nieuwe vormen in. KPI-dashboards zijn daarbij het meest populair, maar ook de 360-graden bedrijfsanalyse wordt steeds vaker gebruikt. Innovaties bij het inzicht in de eigen performance worden wel uitgevoerd, maar procesoptimalisatie voert de boventoon. Elektronische dossiervorming is gemeengoed geworden en elektronische werkprogramma’s worden steeds meer ingezet. Opvallend is dat grotere kantoren inmiddels bij alle ontwikkelingen voorop lopen.

 

2020 Mutatie
Gemiddelde omzet € 586.000 +7,0%
– samenstelling jaarrekening 63%
– aangiften/loonadministratie 19%
– fiscale en strategische advisering 16%
Toegevoegde waarde € 562.000
Resultaat vóór managementbeloning € 212.000 +15%
Managementbeloning € 142.000
Resultaat na managementbeloning € 69.000 +35%
Omzet per fte € 96.000 +2,9%
Gemiddelde kosten
€ 460.000
+4%
– waarvan personeel € 224.000
– waarvan ICT € 34.000
Fte 6,0 +4,4%
– waarvan vennoot/eigenaar 1,6
Vacatures 13,5%

 

 

Categorie: Accountancy, Fiscaal, Nieuws Tags: accountancybranche, NOAB

Tags: accountancybranche, NOAB

Gerelateerde artikelen

8 januari 2025

Flinke groei bij NOAB

21 oktober 2024

Omzet NOAB- en Fiscount-leden groeit met 12,5%

2 oktober 2024

NOAB-leden worstelen met personeelstekort

9 juli 2024

NOAB-community moet AI-innovaties bij achterban aan gaan jagen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Durf vooruit te denken
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant RA
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Agro Accountant
Schipper Accountants
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Controleleider
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Financieel administratief medewerker
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Finance Consultant
a.s Works
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 11.3k weergaven

  • Levert vlucht naar BV door hoger forfait box 3 wel wat op? 6.3k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 4.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 3.8k weergaven

  • Werknemer voelt zich onder druk gezet door app van boekhouder 3.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen