Bij een bedrijfsovername kan het zijn dat de koper synergievoordelen verwacht te behalen, bijvoorbeeld kostenbesparingen op het gebied van overhead. Ook kan er misschien wel extra omzet gegenereerd worden door de verkoopkanalen van een kopende en aan te kopen onderneming te bundelen. Een andere, voor de hand liggende, reden voor een bedrijfsovername is dat een onderneming in de toekomst een flinke groei verwacht te realiseren. Een verkoper zal in de meeste gevallen willen meeprofiteren van eventuele synergievoordelen of groei in de toekomst. In de praktijk betekent dit een hogere vraagprijs dan de stand alone-waarde.
Verschillende waarderingen
Als kopende partij is het van belang om de synergievoordelen goed in kaart te brengen, om te kunnen bepalen welke aankoopprijs verantwoord kan worden geacht. De kopende partij wil uiteraard niet te veel betalen en niet alle synergie-effecten in de koopprijs meenemen. Om synergievoordelen goed in kaart te brengen is het raadzaam om verschillende waardeberekeningen uit te voeren. Het startpunt is dan de stand alone-waardeberekening. Hierin wordt de waarde van het bedrijf berekend als het zelfstandig door zou gaan in haar huidige vorm. Synergievoordelen, zoals kostenbesparingen en extra omzet als gevolg van een overname, worden hierin niet meegenomen. Voor een verkoper is deze berekende waarde meestal de minimale prijs die ze wenst te ontvangen. Een volgende stap is bijvoorbeeld een waardeberekening met volledige synergievoordelen in de meest optimistische situatie. Bij dit scenario wordt er vanuit gegaan dat alle kostenbesparingen, omzetgroei en eventuele extra’s gerealiseerd kunnen worden. De uitkomst van de waardeberekening van dit optimistische scenario zou je kunnen beschouwen als de maximale prijs die een koper zou kunnen betalen. Een koper creëert in zo’n geval echter geen waarde, want de volledige synergie-effecten zitten dan al in de koopprijs verdisconteerd. Deze twee scenario’s zijn de kaders waarbinnen eventuele andere scenario’s berekend worden. Bijvoorbeeld een scenario waarin de helft van de kostenbesparing gerealiseerd wordt, of een scenario waarin de onderneming maar beperkt groeit.
Startpunt voor onderhandelingen
De verschillende scenario’s geven een beeld van de waarde van de onderneming en in hoeverre deze waarde kan verschillen naar gelang bepaalde prognoses (lees: synergievoordelen) wel of niet gerealiseerd worden. De verschillende waardeberekeningen geven een richtsnoer aan kopers en verkopers in onderhandelingen, waarin feitelijk de waarde vertaald wordt naar een prijs.
Verkoopprijs
In hoeverre de uiteindelijke prijs dichter bij de stand alone-waarde ligt of dichter bij de waarde waarin de maximale synergievoordelen zijn meegenomen hangt naast de onderhandelingstactiek van partijen ook nog van andere factoren af. Zijn er bijvoorbeeld nog andere bieders? Moet de verkoopprijs in één keer betaald worden of in delen? Dient de verkoper na de overname nog betrokken te blijven? Hoe graag wil koper kopen en verkoper verkopen?
De conclusie mag zijn dat waarde iets anders is dan de prijs die wordt betaald. Of zoals Warren Buffet ooit eens zei: ‘Price is what you pay; value is what you get.’
Geef een reactie