De Toyota Prius waar een ondernemer in reed behoort tot het keuzevermogen, oordeelde de rechtbank Noord-Nederland onlangs. Bepalend voor de afbakening tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen – waarbij het criterium ‘uitsluitend of nagenoeg uitsluitend’ geldt – is bij auto’s de absolute grens van 500 kilometer en niet de gebruikelijke 90 %-regel, spreekt de rechtbank uit.
De rechtbank leidt uit rechtsoverwegingen van de Hoge Raad af dat ook voor auto’s als hoofdregel voor de afbakening van verplicht ondernemingsvermogen (of verplicht privévermogen) ten opzichte van keuzevermogen de grens van (nagenoeg) uitsluitend van toepassing is. Het arrest ging weliswaar over de afbakening tussen verplicht ondernemingsvermogen en keuzevermogen, maar volgens de rechtbank Noord-Nederland kan betzelfde worden gezegd over de afbakeningsvraag tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen.
Het criterium dat een auto (nagenoeg) uitsluitend privé of zakelijk moet worden gebruikt werd aanvankelijk ingevuld door de 90 %-grens. Later heeft daarnaast een absolute grens van aanvankelijk (minder dan) 2.000 privé kilometers op jaarbasis gegolden. Deze cumulatieve eisen golden destijds ook voor de bijtelling en daarom werd daar voor de vermogensetikettering van auto’s bij aangesloten. De afbakeningsgrens voor de vermogensetikettering van auto’s bewoog zodoende mee met wijzigingen in de bijtellingsgrenzen. In de loop van de tijd verdween de cumulatieve eis en gold alleen nog een absolute grens van 1.000 kilometer per jaar. Inmiddels is de grens verlaagd naar 500 kilometer per jaar.
Naar het oordeel van de rechtbank heeft de Hoge Raad in het algemeen een uitzondering op de 90 %-regel willen maken voor auto’s. Daarmee bedoelt de rechtbank dat de afwijking van de 90 %-regel ook de andere kant op werkt. Volgens de rechtbank geldt dus ook voor de afbakening tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen de absolute grens van 500 kilometer. Gelet daarop moeten naar het oordeel van de rechtbank de grenzen van de redelijkheid voor de vermogensetikettering van auto’s aan beide kanten van het spectrum worden gesteld op de absolute grens van 500 kilometer.
Aangezien de ondernemer waarover de zaak ging meer dan 500 kilometer zakelijk met de Toyota Prius heeft gereden vormt de auto naar het oordeel van de rechtbank keuzevermogen.
Geef een reactie