De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in de eerste helft van dit jaar ruim 15.000 klachten ontvangen over schendingen van de privacy. Dat is bijna 60% meer dan in de tweede helft van vorig jaar.
Volgens de privacywaakhond komt de stijging deels doordat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt. ‘Ook speelt waarschijnlijk een rol dat Nederland een sterk gedigitaliseerd land is. Mensen maken zich zorgen over hun privacy en klagen over een schending van hun privacyrechten. Zij lopen bijvoorbeeld vast bij een inzageverzoek of het verzoek om verwijdering van hun gegevens. Dit speelt vooral bij zakelijke dienstverleners, zoals energieleveranciers en de detailhandel.’
Capaciteitsgebrek
AP-voorzitter Aleid Wolfsen noemt de toename aan privacyklachten ‘enorm’. ‘Iedere klacht verdient vanzelfsprekend de best passende behandeling. Daar werken we hard aan. Maar er is een grens aan wat realistisch is met een beperkt aantal medewerkers. Er moet een structurele oplossing komen, zodat we de klachten adequaat kunnen blijven behandelen.’ Daarover wordt gepraat met het ministerie van Justitie en Veiligheid. ‘De bescherming van je privacy is een grondrecht, het mag nooit een wassen neus worden.’ Bij de autoriteit is ook het aantal internationale klachten sterk toegenomen.
In de eerste zes maanden zijn ruim 10.000 klachten afgerond. ‘Veel telefonische klachten konden direct naar tevredenheid worden behandeld. De schriftelijke klachten zijn opgelost door op te treden tegen een overtreding door een brief te versturen met normuitleg, te bemiddelen of een normoverdragend gesprek te voeren.’ Dat gebeurde in 16% van de klachtzaken. Bij 29% van de klachten hebben medewerkers van de AP mensen op weg geholpen om zelf een klacht in te dienen bij de organisatie waarover de klacht gaat. Er lopen 68 onderzoeken naar aanleiding van een veelvoud aan klachten. Dat waren er vorig jaar nog 20.
Zakelijke dienstverlening zorgt voor meeste klachten
Bijna een op de drie klachten (32%) gaat over een schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. 13% van de klachten gaat over organisaties die persoonsgegevens doorgeven aan derden terwijl zij dit niet weten of willen. ‘Zij worden bijvoorbeeld gebeld door onbekende bedrijven voor directmarketingdoelen.’
De meeste privacyklachten gaan over zakelijke dienstverleners (46%). Daarna zorgen de overheid (14%) en de IT-sector (13%) voor de meeste klachten. ‘Bij zakelijke dienstverleners, zoals energieleveranciers en de detailhandel gaan de klachten vooral over privacyrechten van mensen en direct marketing. Bij de overheid komt de rechtmatigheid van gegevensverwerkingen het meest aan de orde. Wat opvalt is dat veel klachten binnen het sociaal domein gaan over het doorgeven van persoonsgegevens aan derden.’
Geef een reactie