• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Welke voordelen kan de salarisadministrateur nog pakken in 2019?

Welke voordelen kan de salarisadministrateur nog pakken in 2019?

Accountancy, Artikelen

22 november 2019 door Fiscount

In het huidige salarisjaar zijn er nog voordelen te behalen voor de werkgever, de werknemer en de adviseur. Maar dan moet er nog wel in 2019 actie worden ondernomen.

We schuiven langzaam maar zeker op richting het einde van dit jaar en de laatste verloningsperiode komt in zicht. Dat betekent dat we ons volop voorbereiden op de laatste controles van de verloningen over 2019. En niet onbelangrijk: wat merkt onze werkgever of klant van die extra werkdruk, die wij de komende weken zullen ervaren? We zullen daarom de WAB-stress even moeten parkeren, om voorrang te geven aan deze ‘eindejaarsperikelen’. Er zijn nog wat voordelen te behalen, mits je actie onderneemt in 2019.

Ik geef het toe: ook ik ervaar enige WAB-stress. Daar heb ik ook niet als enige last van, kan ik zeggen op basis van de gesprekken die ik in de wandelgangen heb gevoerd met salarisadministrateurs, salarisadviseurs en iedereen die met hun samenwerkt. De kwaliteit van het huidige ‘salarisjaar’ staat echter nog steeds voorop. Daarom wil ik er een paar zaken uitlichten, die interessant zijn voor onze werkgever of klant en ook daadwerkelijk voordelen opleveren.

Omzetting contract bepaalde tijd naar onbepaalde tijd

Zoals gezegd, er is al meer dan genoeg geschreven over de WAB. Toch kan ik het niet laten nog een kleine tip mee te geven. Met deze tip kan de werkgever daadwerkelijk een besparing realiseren: goed nadenken over de mogelijkheid om de medewerker(s) een contract voor bepaalde tijd te geven of niet. Dat is ook de bedoeling van de wetgever. In de praktijk gebeurt het nog vaak dat een contract voor bepaalde tijd in zijn geheel wordt uitgezeten – en in sommige gevallen wordt ook de gehele keten benut – zonder dat daar werkelijk een goede reden voor is. Vanaf 1 januari 2020 betekent dit echter direct 5% meer premie betalen. Dat is zonde, vooral wanneer je klant al lang en breed van plan is om zijn of haar werknemer(s) een contract voor onbepaalde tijd te geven.

In zo’n geval is het een goed advies om je klant dat vaste contract al aan te raden vanaf 1 januari 2020. Het voordeel is gemakkelijk te berekenen: bij een salaris van € 3.000 betekent dit direct een voordeel van € 150 per maand. Laat dit nu ook een aardig tarief zijn voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Kortom, een mooie win-win, zowel voor de werkgever, de werknemer als de adviseur.

Lage-inkomensvoordeel

Zo tegen de verloning van november – eerder kan uiteraard ook – is al heel goed te berekenen of een werknemer al dan niet in aanmerking komt voor het lage-inkomensvoordeel (LIV). Het LIV is gemaximeerd op € 2.000 respectievelijk € 1.000 per jaar in de hoogste categorie en je komt pas in aanmerking voor het LIV als je meer dan 1248 verloonde uren hebt verwerkt op jaarbasis. Tot zover in een notendop de basisregels.

In mijn vorige blog schreef ik er al over, maar ik breng dit punt toch graag even opnieuw onder de aandacht: na de verloning van december is het niet meer mogelijk om nog te anticiperen op het LIV. Immers, het loon is dan uitbetaald en de uren zijn vastgesteld. Bovendien is 2019 ook nog eens het laatste jaar waarin er sprake is van een voordeel per uur van € 1,01 bij een uurloon van € 10,05 tot en met € 11,07. Vanaf 2020 zal dat gemaximeerd worden op € 0,51 per uur. Verder ontvangt de werkgever een voordeel van € 0,51 per uur bij een uurloon van € 11,08 tot en met € 12,58.

Regel meer LIV

Hoe zorg je er nu voor dat de werkgever toch in aanmerking komt voor meer LIV dan aanvankelijk berekend? Dit kun je vrij snel in kaart brengen door een aantal checks te doen. Daarnaast zijn er ook handige tools op de markt, die een analyse maken op de werknemers die bijna in aanmerking komen. Ontzettend handig, omdat je hiermee niet alle werknemers na hoeft te rekenen. Denk voor de controle onder andere aan de volgende punten:

  • Zijn er medewerkers van wie het uurloon net onder de 100% van het wettelijk minimumloon uitgekomen is – bijvoorbeeld door pensioeninhoudingen of andere bruto premie-inhoudingen? Overleg in die gevallen met de werkgever om het loon zodanig te verhogen, dat het uurloon op 100% uitkomt. Hierdoor wordt een LIV-voordeel gerealiseerd van maximaal € 2.000.
  • Zijn er medewerkers die net boven de 110% van het wettelijk minimumloon uitkomen? Onderzoek in dat geval de mogelijkheden om het loon te verlagen. Denk aan het uitruilen van brutoloon voor nettoloon. Houd daarbij uiteraard rekening met de wettelijke kaders, die gelden voor cafetariaregelingen. Hiermee kan een voordeel van maximaal € 1.000 extra LIV worden gerealiseerd.
  • Voor werknemers die netto boven de 125% van het wettelijk minimumloon uitgekomen zijn, geldt hetzelfde als hiervoor vermeld bij punt 2.

Werkkostenregeling

Tegen het einde van het jaar kun je vrij goed vaststellen wat de vrije ruimte wordt voor het jaar 2019. Ook is al goed vast te stellen welke kosten in de vrije ruimte vallen. Wat overblijft, kan wellicht worden ingezet om medewerkers extra te belonen. Zonder dat daar veel loonheffingen op ingehouden worden en sociale premies over berekend worden.

Nu weet ik als salarisadministrateur heel goed dat werkgevers al iets hebben afgesproken voordat je ook maar ergens op kunt anticiperen. Daarom kan het interessant zijn om nu vast te analyseren welke klanten vorig jaar ook een extra uitkering hebben uitbetaald aan hun werknemers. Zijn het netto-afspraken, dan is het vaak voordeliger om de uitkering, voor zover mogelijk, als vergoeding ten laste van de vrije ruimte uit te betalen. Bruteren is immers in veel gevallen duurder dan het betalen van 80% eindheffing. Maar ook als vorig jaar een bruto-uitkering is afgesproken, kan het een goed advies aan je klant zijn om rekening te houden met de Werkkostenregeling voor het vaststellen van de extra uitkering. Voor beide partijen kan dat een voordeel opleveren.

Volg de regels

Verlies de regels hierbij niet uit het oog: de extra uitkering moet worden aangewezen als eindheffingsloon en vervolgens ten laste worden gebracht van de vrije ruimte. Uiteraard moet daarbij wel voldaan blijven worden aan het gebruikelijkheidscriterium. Tot op heden ziet onze wetgever een vergoeding (onder andere ook bonussen) met een maximum van € 2.400 nog steeds als gebruikelijk. Houd overigens ook de concernregeling in de gaten. Het wordt gemakkelijk vergeten dat de DGA maximaal van de WKR kan profiteren door gebruik te maken van deze regeling. Kortom, werk aan de winkel de komende weken!

René Pater RPP is werkzaam bij Fiscount Loonservice


Categorie: Accountancy, Artikelen Tags: lage-inkomensvoordeel, salaris, werkkostenregeling

Tags: lage-inkomensvoordeel, salaris, werkkostenregeling

Gerelateerde artikelen

3 augustus 2022

Terugbetaling studiekostenvergoeding: gerichte vrijstelling?

29 juli 2022

Besluit loon, vrijgesteld loon en vergoedingen en verstrekkingen geactualiseerd

26 juli 2022

Vaste kostenvergoeding werknemers accountantskantoor terecht tot eindloon WKR gerekend

19 juli 2022

Van Oers kiest voor tussentijdse salarisverhoging

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geluidsopname was smoking gun bij fraude Accon-topman Delger
  • AFM dient tuchtklacht in tegen accountant Mazars om controle bij Accon avm
  • Ondernemer negeert fiscaal advies, accountantskantoor toch deels aansprakelijk voor schade
  • Berisping voor RA die winstprognose voor zoete koek slikte

Partnercarrousel

Komkommertijd in pensioenland – of toch niet?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte
Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten
Exact logo
Exact PSD2-bankkoppeling voor Rabobank
Yuki logo 042021
Hé accountant, help jij je klanten met veiliger digitaal ondernemen?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Caseware nieuw aug 2022
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Om deze 4 redenen blijven ondernemers bij hun accountant
3 data-driven managementtips voor een futureproof kantoor
Calamiteitenverlof: alles op een rij
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen
Hoe verwerk je deelnemingen in de commerciële jaarrekening?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Vier juridische mogelijkheden om te reorganiseren

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
(Senior) marketeer
Fiscount
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Klantmanager
Finance Plus
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Supervisor Assurance
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Staff Compilation
CROP
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Ervaren accountmanager
Fiscount
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent accountant
Rikst
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Zwolle)
KRC Van Elderen
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Relatiebeheerder
Scab
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Controleleider in Terneuzen
DRV
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscalist
SNP Adviseurs
Supervisor Compilation
CROP
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Supervisor Assurance
CROP
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Tax Manager
Crop
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Adviseur mkb / Accountant (Wezep)
KRC Van Elderen
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider (Zwolle)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior IT-Audit Professional
CROP
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Supervisor Compilation
CROP
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Controleleider  
Scab
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Financial Controller
ENTRPNR
Manager Assurance
CROP
Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Partner & Externe Accountant
Coney
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Apeldoorn)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen