De RDW weet van veel oude geïmporteerde dieselauto’s niet of ze zijn voorzien van een roetfilter. Duizenden automobilisten hebben daardoor ten onrechte een belastingaanslag gekregen omdat hun auto te veel fijnstof zou uitstoten, schrijft het AD.
Fijnstoftoeslag
Sinds 1 januari geldt er voor vervuilende dieselauto’s een fijnstoftoeslag die boven op de motorrijtuigenbelasting komt. De Belastingdienst bepaalt op basis van RDW-gegevens of de roettaks moet worden betaald, maar volgens het AD kloppen die gegevens bij veel geïmporteerde diesels niet.
Brieven
De RDW heeft vorige week al aan 5590 eigenaren een brief geschreven waarin de toeslag wordt teruggedraaid omdat hun auto toch een roetfilter bleek te hebben. De dienst sluit echter niet uit dat andere dieselrijders nog wel te veel betalen.
Zelf controleren
De RDW raadt dieselrijders die de nieuwe fijnstofheffing moeten betalen aan om de uitstootgegevens van de eigen auto bij de RDW te controleren.
Bron: NOS/AD
Henk Lunenborg zegt
Hallo, ik blijf erbij dat we een oor aan worden genaaid.
Eerst dure diesels verkopen, en na 10 jaar mag je er niet meer mee de plaats in?
Afgeschreven dus. Compensatie hou maar. Wel BPM en BTW innen!!!!!!!
En oude campers, de meeste km worden gemaakt in het buitenland? Maar wel belasting omhoog?
En dan de keuring, 4000 toeren onbelast draaien is slecht, men weet dat er roet uitstoot is. Totale zinloze test dus.