In 2019 besteedden Nederlandse consumenten 1,9 miljard euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het vierde kwartaal van 2019 15,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
De besteding bij buitenlandse webwinkels is een stijging van 19,3 procent ten opzichte van 2018, toen 1,6 miljard euro besteed werd. In het vierde kwartaal van 2019 ging het om 553 miljoen euro, waarmee de omzet van Europese webwinkels op kwartaalbasis een recordniveau bereikte. De verkopen van Nederlandse webwinkels stegen in het vierde kwartaal van 2019 minder hard dan bij Europese webshops. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd.
Omzet Nederlandse webwinkels bijna 16 procent hoger
De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het vierde kwartaal van 2019 15,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In heel 2019 werd 17 procent meer online verkocht. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en multichannelers, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het vierde kwartaal van 2019 14,3 procent hoger dan een jaar eerder (heel 2019: 14,1 procent hoger). Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet in deze periode 17,7 procent hoger (heel 2019: 21,3 procent hoger).
Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2019 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De totaalomzet van de detailhandel in Nederland was in 2019 3,3 procent hoger dan in 2018.
Geef een reactie